Canon 50mm

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Plaats reactie
Larz

Canon 50mm

Bericht door Larz » di 04 dec 2012, 15:42

Hallo,

Ik ben nu in het bezit van de Canon EF 50mm f/1.8 II
Eigenlijk wil ik deze binnenkort wel upgraden naar de 50mm f/1.4 USM
Het is op dit moment wel erg aantrekkelijk gezien Canon nu €30 cashback geeft en er in de maand december vaak geen verzendkosten worden berekend.

Echter, de verwachting is dat er in het voorjaar van 2013 de 50mm 1.4 IS USM uit zal komen.
Maar de verwachte prijs van $799 is best stevig.

Op marktplaats doet de 50mm het gemiddeld nog voor €260,-

Nu kan ik de 50mm 1.4 USM voor €318 nieuw kopen (bij de concurrent) - €30 cashback = €288,-
Dan heb ik wel een nieuwe ipv een 2e hands.

Wat zou nu echt de meerwaarde zijn om toch de 50mm 1.4 IS USM aan te schaffen?
En zou het verschil erg groot zijn?

HooGanTan
Contacteer:

Re: Canon 50mm

Bericht door HooGanTan » di 18 dec 2012, 11:05

Hoi Larz,
Ik heb zelf de 1,4. Vergeleken met de 1,8 is deze wat steviger qua bouw en heeft het een USM-motor. Groot nadeel van de 1,4 is echter, dat het een kwetsbaar objectief is. De USM-motor die ze voor dit objectief gebruiken is eigenlijk te licht. Hierdoor is het erg kwetsbaar voor stoten op de frontlens. Tijdens een shoot is dit de enige lens die ik (met dop) op de achterkant moet wegzetten. Hopen dat ze dit bij de IS versie verbeteren.

Canon is hard bezig om hun objectieven te updaten. Nieuwe objectieven, nieuwere ontwerpen, optische verbeteringen en vaak met IS. Is ook hard nodig omdat hun camera's ook steeds beter worden. Jammer alleen dat de (advies)prijs van die nieuwe objectieven imho niet in verhouding staan tot de meerwaarde tov de 'oudere' objectieven.

annoh

Bericht door annoh » do 17 jan 2013, 23:21

TS,
Jij vraag wat jouw waard is IS.

Ik stel je 2 wedervragen:
- Als je 100 foto's die je gemaakt hebt met je 50 mm 1.8 bekijkt. Hoeveel foto's zouden beter zijn met 40 mm 1.4 IS?
- hoeveel foto's heb je gemist omdat je geen IS had?

Ik zie je reactie tegemoet!
Workshops portretfotografie en fotobewerking, fotoweken in Frankrijk en Friesland: http://www.annohuidekoper.nl

Rinze

Bericht door Rinze » di 22 jan 2013, 19:13

Misschien een bruikbare tip.
Ook ik heb de 50mm 1.8 canon lens die is wel scherp maar miste vaak het goede focus punt,ongeveer 20 procent.
Heb bij konijnenberg de 50mm 1.4 uit getest, jammer je moest behoorlijk knijpen met je diafragma om scherpte te halen.
Dus deze werd het ook niet,Lens zat goed in elkaar en het focus werkte wel goed,maar de foto,s waren minder scherp.
Ik wilde op de nieuwe sigma wachten, maar ja die kost wel 900 euro, moet wel een hobby blijven.
had ook de test gelezen van de nieuwe 40 mm 2.8 lens, kwam er heel goed uit.
Heb deze gekocht en gebruik deze alleen maar meer.
Mijn grootste hobby is straat foto grafie en ik mis geen enkel foto maar zoals met 50 mm1.8.
Dus een aanrader

Plaats reactie