Welke lens?

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Plaats reactie
PixaShoot

Welke lens?

Bericht door PixaShoot » di 30 apr 2013, 15:06

Hallo,
wie kan mij helpen met een eventuele keuze van lens? Het gaat om de volgende lenzen voor allround fotografie.

-Canon 24-70 2.8 L II USM
-Canon 17-55 2.8 IS USM
-Sigma 2.8-4/ 17-70 DC Macro C OS II HSM
-Sigma 2.8 17-50 EX DC OS
-Sigma 2.8 24-70 EX DG IF HSM
-Tamron 17-50 F 2.8 SP Di II
-Tamrom 24-70 F 2.8 VC Full Frame

Het toestel dat ik me zou aanschaffen is ofwel canon 6D ofwel Canon 5D MarkIII of eventueel D MarkII want ben daar ook nog niet aan uit;

Voor het moment werk ik met de EOS 600D met volgende lenzen.
-Canon zoomlens EF-S 18-135 1:3,5-5,6 IS
- EF-S 17-85 1:4-5,6 IS USM
- EF 75-300 1:4-5,6 II
- EF 50 mm 1:1,8 II

Of mocht je eventuele andere suggesties hebben dan is dat altijd welkom
Alvast bedankt,
Dirk

Bram Bovens
Contacteer:

Re: Welke lens?

Bericht door Bram Bovens » di 07 mei 2013, 11:17

Beste Pixashoot,

Mijn persoonlijke keuze als het gaat om een 'allround lens' zou geen van deze lenzen zijn, dit zal ik even toelichten. Ik ga hier een vrij algemeen verhaaltje houden waar andere mensen misschien ook iets aan hebben. Als ik over bepaalde dingen praat die niet relevant zijn voor jou of die je allang wist mijn excuses daarvoor.

De lens die je voor je camera zet is belangrijker dan de camera zelf, de glas kwaliteit bepaalt namelijk hoe het uiteindelijke resultaat er uit zal zien. Een Canon EOS 5D Mark III met een goed objectief zal betere kwaliteit foto's verzorgen dan dezelfde camera met een slechte lens terwijl op zijn beurt een goede instap camera zoals jouw 600D of een 60D bijvoorbeeld met een goede lens betere foto's maakt dan een high end camera als de 5D Mark III met een slechte lens. Je moet er van houden maar op Youtube is DigitalRev erg bekend (zij reviewen camera's, lenzen en andere relevante hardware op een aparte manier, persoonlijk hou ik hier wel van gezien er genoeg 'stoffige'/statische product reviews zijn te vinden) en zij hebben eens een test gedaan die hier te vinden is.

Conclusie: bespaar dus niet op je lenzen maar eerder op je body en investeer het geld dat je op body hebt bespaard eerst in goede lenzen want deze zullen de kwaliteit ten goede komen. Wil je bepaalde functies hebben uit een camera die een andere body niet heeft dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Een goed alternatief voor de Canon EOS 5D Mark III als het om snelheid en Autofocus gaat zou de (crop sensor) 7D zijn of de gespeculeerde 7D Mark II die er misschien aan gaat komen maar dat blijft nog even gissen. De stap van een 600D naar een fullframe is in mijn ogen overigens ERG groot maar goed ik weet niet wat jouw behoeftes zijn wat betreft fotografie, die keuze zul je natuurlijk wel zelf moeten maken. Fullframe is leuk maar laat je niet voor de gek houden, veel mensen hebben hier geen profijt van en dan is het toch zonde geld, die afweging moet je van tevoren wel maken. Persoonlijk heb ik een fullframe 5D Mark III omdat ik geld verdien met fotografie en ik klanten het beste wil leveren en ik een betrouwbare camera nodig heb. Voor privé fotografie heb ik echter tijden met een 7D rondgelopen en deze maakte perfecte kwaliteit foto's voor vakantie etc.

Goed dat gezegd te hebben wil ik ook om eventuele kosten te drukken het volgende adviseren:
Tweedehands via marktplaats of fotoapparatuur.nl te kijken voor een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (versie I) of de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM. Dit zijn perfecte lenzen die met regelmaat worden aangeboden en tegen schappelijke prijzen hoewel er ook mensen zijn die denken nog de nieuwwaarde te moeten kunnen krijgen maar die kun je rustig links laten liggen. De versie I van de 24-70 is meer dan de helft goedkoper dan de versie II en is een prima lens. Natuurlijk is de versie II verbeterd maar vergeet niet dat de versie I JAREN lang 'DE' nummer I lens was van vele (professionele) fotografen. Je kunt er dus perfecte foto's mee maken en hebt de versie II in mijn ogen niet nodig. De rede dat ik Canon lenzen noem is omdat deze veel meer waarde vast zijn dan bijvoorbeeld Sigma en Tamron en je ze over een tijdje nog steeds voor dezelfde prijs kunt verkopen als waar jij ze nu voor koopt mocht je dat van plan zijn, dit vind ik zelf een prettige gedachte. Ook als je een professionele Canon lens nieuw koopt zijn deze veel waardevaster, dit is goed even in het achterhoofd te houden.

De afweging tussen deze 2 lenzen is echter geheel waar je hem voor gaat gebruiken. De betere walk around lens in mijn ogen is de 24-105mm. De 24-105 is ideaal als je veel fotografeert op vakantie bijvoorbeeld door het grote bereik en daarbij is hij een stuk kleiner en lichter. Onscherpte in je foto's die je met een f/2.8 kunt maken op 70mm kun je bij de 24-105 op f/4 compenseren door verder in te zoomen naar de 105mm hoewel je dan uiteraard ook je achtergrond iets dichter op je onderwerp haalt. (compressie van het totaal beeld, weet niet of je weet hoe dit werkt aangezien je advies vraagt welke lens beter is maar maak maar eens een foto met het onderwerp hetzelfde gekaderd in de foto op 17mm en een op 300mm met lenzen die je hebt en dan zul je zien dat op die foto van 17mm de achtergrond ver weg lijkt terwijl op de 300mm foto het lijkt alsof de achtergrond ineens kort op je onderwerp staat en er ook minder achtergrond op de foto staat, dit verschil zie je het duidelijkst als je even een klein diafragma kiest als f/22 zodat je zoveel mogelijk scherp houdt met beide lenzen omdat die 300mm voor onscherpte van de achtergrond zorgt op f/5.6 in een foto, normaal voor portret heel leuk maar voor deze test niet zo handig.). Fotografeer je veel in laag licht situaties op feestjes en wil je zo min mogelijk flitsen dan is de f/2.8 leuk hoewel je al een 50mm f/1.8 hebt die je daar voor kunt gebruiken.

Er zijn vast wel andere lenzen te krijgen op de markt maar ga eens kijken bij een lokale fotowinkel en probeer er een aantal uit desnoods, sommige winkels hebben namelijk de lenzen die ik noemde tweedehands of misschien nog wel nieuw staan en dan kun je ze even naast elkaar testen.

Het is gewoon totaal afhankelijk van wat je wilt fotograferen, gaat het om vakantie foto's (dan snap ik persoonlijk niet dat je er zoveel geld aan uit wilt geven, vooral de 5D Mark III niet) of wil je er je geld mee gaan verdienen? Heb jij ergens foto's staan die jij hebt gemaat? Eigen website, flickr, hier?

Vergeet niet: het is nog altijd de fotograaf die de foto maakt en daarmee bepaald wat er op de foto staat en hoe dit wordt weer gegeven, de camera is maar een stukje gereedschap dat je daarbij gebruikt en dat kan je soms wel helpen bepaalde dingen mogelijk te maken die met een andere camera niet mogelijk waren.

JHMU

Bericht door JHMU » di 17 sep 2013, 15:03

Dit verhaal is voor mij toch wel een "eye opener" Ik heb en Nikon D5200 en wil overstappen naar een Nikon D600.
Maar nu uw "lezing". Kan ik niet beter mijn DX lens verkopen en een AF lens kopen. Past dat nog wel?
Voorbeeld: Verkoop NIKKOR DX 16-85 en koop NIKKOR AF 24-120.
Doen of niet doen?
Vriendelijkle groet Jan Mulders

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 17 sep 2013, 23:17

Hoi Jan,

je haalt twee dingen door elkaar. Een DX lens is speciaal gemaakt voor cropsensors. Je kunt die wel op een D600 schroeven, maar dan zal de camera in cropstand gaan (tenzij je dat uitzet), en heb je weinig aan je fullframe sensor. Als je de cropstand uitzet zullen de hoeken van je foto zwart worden aangezien de lens daar niks projecteert op de sensor (want hij projecteert een DX formaat). Het past wel (bij Nikon past alles), maar het werkt niet optimaal.

AF staat voor Autofocus. Dat is een van de minder goede lenzen van Nikkor, en een al wat ouder model. Tenzij je de 24-120mm f/4 VR G bedoelt.

In mijn optiek heeft een D600 weinig voordelen als je niet ook behoorlijke lenzen koopt. Dat kost wat, maar anders heeft je uitgave weinig zin.
Waarom zou je willen overstappen? Wat doet de D5200 niet dat de D600 wel doet? Je foto's worden er niet automatisch beter van...

Plaats reactie