Macro lens

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Plaats reactie
timosterrenkunde

Macro lens

Bericht door timosterrenkunde » do 30 mei 2013, 21:11

Ik wil gaan beginnen met macro fotografie en ben dus op zoek naar een lens ervoor.
Ik zit te twijfelen tussen de 105 en 60mm van nikon

Ik ben niet thuis in de macro fotografie en vroeg me dus het een en ander nog af.
- Beide lenzen zijn 1:1 dit betekend dus dat je dezelfde vergroting krijgt alleen met de 60mm moet je wat dichter bij staan.
- 1cm van het voorwerp is 1cm op de chip. Geldt dit ook voor een dx chip? Dus iets van 15 bij 24mm is dan beeldvullend.
- wat voor vergroting is er nodig om een oog van een libelle te fotograferen (facet ogen)

Ik Zit te kijken welke apparatuur ik precies nodig heb. misschien een balg of tussen ringen?
Misschien willen er een aantal van jullie voorbeeld foto's plaatsen en erbij zetten wat jullie hebben gebruikt.
Alvast bedankt.

Elja
Beheerder
Contacteer:

Re: Macro lens

Bericht door Elja » ma 10 jun 2013, 09:07

Het antwoord op de derde vraag weet ik zo niet, maar op de eerste twee is het korte antwoord 'ja'. ;)

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 10 jun 2013, 20:55

Op de derde vraag kun je het zelf uitrekenen. 1:1 betekent dat het oog op ware grootte in beeld zal komen. Als zo'n oog 3mm is (geen idee, ik weet niks van libellen) zal dat dus 3mm op je sensor zijn. Een D300s sensor is (google) 24x16mm. Dus dan zal het 1/8 van de lange kant van je beeld zijn...

Dus zul je wat zaken moeten gebruiken om de boel te vergroten. Tussenringen en/of voorzetlenzen. Vervolgens moet je ook nog dichtbij genoeg kunnen komen. Geen idee hoe dat moet met libellen. En dan ook kijken of je het goed belicht krijgt. Met facetogen kan ik me voorstellen dat daar hele interessante resultaten uit kunnen komen.

timosterrenkunde

Bericht door timosterrenkunde » vr 14 jun 2013, 16:12

heel erg bedankt voor de antwoorden.
ik heb ondertussen een nikon 105 macro besteld nu nog even wachten tot die binnen is. (kan wel even duren bij de MM)

zal nog eens kijken naar tussenringen als ik hem binnen heb.
heb nu al sowieso een tc 20 voor ertussen.

Plaats reactie