Apparatuur advies

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
lampie1978
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Apparatuur advies

Bericht door lampie1978 » vr 21 nov 2014, 01:06

Hoi hoi.

Daar ik vele vormen van fotografie wil gaan beoefenen ben ik eigenlijk nog op zoek naar een aantal spullen en kan wel wat advies gebruiken.

Momenteel ben ik in het bezit van het volgende:
Body: Canon EOS 1100D
Lenzen:
- Canon EFS 18-55mm
- Canon Utrasonic EF 75-300mm

Dit wil ik eigenlijk op zeer korte termijn gaan uitbreiden met een strobistische flitser met afstandsbediening en een ??diffuser?? en een groothoeklens. Waarom deze spullen?
Laatst was ik onverwachts aan het schieten tijdens een doopviering in de kerk en merkte dat ik onvoldoende richtbare flitskracht had, ik moest met een te hoge ISO-waarde en mijn ingebouwde flitser werken. Hierdoor kreeg ik de bekende harde schaduwen. Spuuglelijk. Dus vandaar het hele flitser gebeuren.
Daarnaast wil ik mij meer op modelfotografie toe gaan spitsen en heb hiervoor dus een goede groothoeklens nodig, dit is mijn geadviseerd althans.

Mijn vraag aan jullie: Waar moet ik op letten met beide items, zijn er aan of afraders?

Daarnaast had ik op photofact iets gelezen over een cropbody, maar kan het artikel niet terug vinden, en dat dit de werking van bepaalde lenzen kon beïnvloeden. Wat is een cropbody? En hoe weet ik of mijn body dat is? En als die beïnvloeding bestaat, waar bestaat dat uit dan?

Zo dat was mijn eerste vragenvuur. Hoop dat er iemand mijn vragen beantwoord.
Thanx in ieder geval voor het lezen.

Gegroet,
Lampie1978

duynduyn
Contacteer:

Re: Apparatuur advies

Bericht door duynduyn » za 22 nov 2014, 15:48

Om te beginnen, je EOS 1100D is een camera met een crop-sensor, het artikel waar je
waarschijnlijk aan refereert is te vinden op http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... sensor.asp.

Het uitbreiden van je apparatuur moet je in het begin eenvoudig houden,
een reportageflitser met een neigbare en draaibare kop, zoals de Canon 430EX II,
kan zo'n uitbreiding zijn, voeg daar een passende diffuuskap en een setje van die
opvouwbare reflectieschermen aan toe, dan kom je om te beginnen een aardig eind.

Kosten Canon 430EX II + € 225,-
Omnibounce diffuuskap € 15,-
Reflectieschermen 80 cm € 25,-

Let wel, dit zijn slechts voorbeelden.

Als lichtsterke portretlens kan je de Canon EF 1.8/50mm (Plastic fantastic) overwegen,
kost rond de € 100,-, door de lichtsterkte hoef je niet zo snel naar de flitser te grijpen of
de ISO te verhogen.

Je hebt het ook ook over een goede groothoeklens, in principe heb je een groothoeklens
met je kitlens EF-S 18-55mm, niet echt lichtsterk, maar een lichtsterkere loopt aardig
in de papieren, bijvoorbeeld :
Canon EF-S 17-55 f2.8 IS USM € 675
Canon EF-S 15-85 f3.5 - 5.6 IS USM € 640 niet lichtsterk
Canon EF-S 17-85 f4 - 5.6 IS USM € 260 niet lichtsterk
Sigma 17 - 50 f2.8 EX DC HSM € 400

en zo zijn er nog een paar o.a. ook van Tamron.

heb je nog vragen, kom maar op !!

groeten,

Jan

Ik zou het voorlopig

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 22 nov 2014, 17:30

lampie1978 schreef: Daarnaast wil ik mij meer op modelfotografie toe gaan spitsen en heb hiervoor dus een goede groothoeklens nodig, dit is mijn geadviseerd althans.
Apart advies. Ik zou eerder aan een lichte telelens denken voor portretten. Als je tenminste geen ruzie wilt met je modellen...

lampie1978
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door lampie1978 » di 25 nov 2014, 00:30

Hallo duynduyn en reinoud,

Dank jullie wel voor jullie reacties.

@reinoud: Waarom zou jij mij geen groothoeklens willen adviseren dan? Ik ken de werking van een groothoek nog niet echt :oops:. Wat moet ik mij voorstellen hierbij qua afstanden tot objecten en de vervormingen die sommige lenzen geven? En wat voor een extra lens zou jij voor portretfotografie adviseren dan?

@duynduyn: Dank je wel voor je advies. Dit was niet het artikel wat ik had gelezen, maar het was wel interessant om te lezen. Ik moet dat nog ff goed bestuderen. Ik was niet van plan om er direct massa's geld in te stoppen inderdaad. Eerst maar eens beginnen bij het begin en bekend worden met de effecten van die spullen.
Ik had voor de flitser eigenlijk al dezelfde flitser op het oog, alleen dan in combinatie met een softbox voor 239: http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-sp ... ni-softbox. Ook voor de reflectie schermen had ik al een 5 in 1 set op het oog.
Je eindigde nog met: "Ik zou het voorlopig...", maar je hebt dit niet afgemaakt. Wat wou je nog zeggen?

Rest mij nu nog om te beslissen wat voor lens ik nodig heb voor portretfotografie. Iemand anders nog ideeën?

Gegroet,

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 25 nov 2014, 00:38

Een groothoek vervormt. Dingen in het midden worden opgeblazen. Dus als je een portret neemt met een groothoek zal je model een innatuurlijke grote neus krijgen. En jij -vroeger of later- een blauw oog :-)

lampie1978

Bericht door lampie1978 » di 25 nov 2014, 10:35

Ahh duidelijk. Nee daar hebben we geen zin in inderdaad. Het is wel de bedoeling dat het model positief blijft en mij geen derde blauwe oog levert ;-)

Maar wat voor lens zou jij mij adviseren dan? Je had het in je eerste bericht over een lichte telelens. Bedoel je bijvoorbeeld de Canon EF-S 55-250mm F4.0-5.6 IS II daarmee? Dit is volgens mij een tussen maat van de lensen die ik nu heb.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 25 nov 2014, 10:41

Veel mensen prefereren op fullframe iets rond de 80mm. Op een cropbody komt dat qua beeldhoek ongeveer overeen met een 50mm lens. Volgens mij bestaan daar voor Canon ook hele betaalbare versies van.

Aan de andere kant: in een studiosetting zul je vaak rond de f/8 of f/11 schieten. Op die diafragma's moet je echt goed zoeken om kwaliteitsverschil te ontdekken met de lenzen die je nu hebt. En vooral in het begin kun je je beter zorgen maken over belichting, compositie en poses.

lampie1978

Bericht door lampie1978 » di 25 nov 2014, 14:19

Dan zal ik er dus een 50mm bij moeten zoeken, ik heb namelijk geen studio en moet het doen met de locatie waar geschoten wordt. Dus een lichtsterke lens i.c.m. de andere aan te schaffen spullen is nooit weg voor mijn doeleinden.

Ik ben al druk bezig met inlezen over belichting, compositie en poses. Reeds een boek hierover gelezen, alhoewel dit niet toegespitst was op digitaal maar nog gewoon op film, maar het principe is hetzelfde. Verder veel aan het lezen en de materialen van anderen te bekijken en te bestuderen op het internet. Nog tips wat ik zeker moet lezen?

Nu hopen dat ik binnenkort mijn eerste bollebuiken shoot heb op TFP basis, heb al een stel daarvoor gevraagd. Maar verder nog geen definitief antwoord gekregen alhoewel dat stel wel enthousiast was.

Bedankt zover voor dit advies.

Plaats reactie