Welke lens voor bruiloftfotografie?

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
maatjesfotografie

Welke lens voor bruiloftfotografie?

Bericht door maatjesfotografie » di 02 jun 2015, 20:44

Hoi,

Ik heb even een vraag. Ik heb binnenkort mijn eerste bruiloft shoot en nu ben ik op zoek naar een betere lens hiervoor.

Ik beschik over een Canon 600D en heb nu een standaard kitlens 18-55mm en kitlens 70-200mm lens. Beide zijn kwalitatief niet goed genoeg voor een bruiloftshoot; vind ik.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe Canon lens van de L-serie. Welke zouden jullie mij aanraden voor bruiloft fotografie? Budget is maximaal 1000 euro.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Miranda Maatjes

duynduyn
Contacteer:

Re: Welke lens voor bruiloftfotografie?

Bericht door duynduyn » di 02 jun 2015, 21:45

Waarvoor zou je niet eerst huren, aan L-lenzen zitten over het algemeen forse
prijskaartjes !
Objectieven die bij een bruiloft shoot in aanmerking zouden komen :

EF 24-70 mm f/2.8 L II USM (€ 1750 )
EF 24-105mm f/4.0 L IS USM (€ 880 )

en de diverse 70-200mm L-varianten van f/2.8 of f/4.0 al dan niet uitgevoerd met IS.
En dan heb je ook nog een groothoekobjectief nodig voor de verplichte groepsfoto's .

Je ziet, dit zijn grote investeringen.

gr
Jan

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 02 jun 2015, 21:54

Ik gebruik voor bruiloften voor het grootste deel mijn 24-70 f/2.8 (kost nieuw rond de 1400 euro ofzo), en de 70-200 f/2.8 (rond de 1700 euro). Dan vaak ook nog een 60mm macro voor details (700 euro) en soms s' avonds een 50mm f/1.4 (450 euro).
Verder sleep ik 2 bodies mee (je wilt echt niet zonder reserve!) van elk 2100 euro, en nog een aantal losse flitsers (350 euro per stuk) en soms nog wat studioflitsers in de fotohoek (van 500 euro per stuk).

Om het goed te doen heb je wat materiaal nodig. Daarom kost een bruidsfotograaf geld.

maatjesfotografie

Bericht door maatjesfotografie » di 02 jun 2015, 22:10

Bedankt voor de reacties.

Ik ben echter geen professioneel bruidsfotografe. Dit is mijn eerste bruiloft shoot. Het is voor zeer goede familie, waar ik geen geld voor ga vragen voor de de foto's. Ik verdien er dus niets aan.

Ik was sowieso al van plan om een nieuwe lens te kopen voor de andere fotografie wat ik doe, portret/glamour, maar wil deze dus ook voor de bruiloft gebruiken.

Huren werkt voor mij helaas niet. Heb al gekeken en in groningen zit geen fotozaak die lenzen verhuurd en via website kost het ook weer aardig wat om te huren, omdat je dan langer huurt ivm verzending enzo.

Verder heb ik helaas geen geld om alle lenzen te kopen die jullie aanraden. 2 body's zou ook handig zijn inderdaad, maar ik moet me behelpen met de middelen die ik heb. ;)

Ik zat zelf te denken om de 24-105mm of de 24-70mm erbij te nemen. Ik had gelezen dat de 24-105mm scherper zou zijn, maar de 24-70mm minder vignet in de hoeken zou hebben. Ik twijfel dus heel erg.

Ik zou graag willen dat mijn budget groter was, maar helaas zit dat er niet in. ;)

Vroem

Bericht door Vroem » di 02 jun 2015, 22:25

Weet niet wat je van deze lens vind?
Is iets minder voor binnen omdat de lens iets minder lichtsterk is.
En voor erbij een prime van 50 m/m over het algemeen scherper dan een zoomlens
50 m/m lens
Als u naar mijn foto's kijkt, laat dan a.u.b ook een reactie achter.
Bij voorbaat dank.

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » di 02 jun 2015, 22:26

Als ik het lijstje bekijk en jouw laatste opmerkingen in het achterhoofd,
zou ik persoonlijk voor de 24-105mm gaan, ondanks de vignetering, voor zover echt zichtbaar,
want diafragmeren verhelpt dit euvel vaak.
Ook kan met de verschillende beschikbare fotobewerkingssoftware die vignetering
vaak gecorrigeerd worden.

Wellicht overbodig, maar ik adviseer naast JPEG, ook in RAW te schieten.

gr
Jan

PetraS

Bericht door PetraS » wo 03 jun 2015, 06:09

Heel dapper dat je dit gaat proberen. ik heb het een paar jaar geleden ook gedaaan, me laten overhalen door de bruid, een close familielid want jij maakt zulke mooie foto's... Ik heb heel lang tegengesputterd.. Maar uiteindelijk toch gedaan.
Het bruidspaar was wel tevreden.. Ik echter niet. Het viel ook om de donder niet mee,
,! Donkere dag, allebei in het zwart.. Binnen in een donker gemeentehuis en kasteel... Tel uit je winst.

Bovendien heb ik zelf niets aan de trouwdag gehad... Ben alleen maar bezig geweest om de feestvierenden mooi op een plaatje te krijgen...

Moraal? Bruidsfotografie is niet iets wat je zomaar ff doet, een prof vraagt geld.. Dat is niet voor niets..natuurlijk.
Vriendelijke groet,
Petra Sanders

If i knew how to take a good photograph,
I'd do it every time.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 03 jun 2015, 07:55

PetraS schreef: Bovendien heb ik zelf niets aan de trouwdag gehad... Ben alleen maar bezig geweest om de feestvierenden mooi op een plaatje te krijgen...
Dat klopt zeker. Als fotograaf ben je de hele dag hard aan het werk. Je bent geen gast op een bruiloft als je aan het fotograferen bent. Ik doe het dan ook niet voor bekenden waar ik normaliter als gast zou komen.

maatjesfotografie

Bericht door maatjesfotografie » wo 03 jun 2015, 19:58

Super bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb besloten en vanmiddag de 24-105 mm lens besteld ;). Kan niet wachten totdat hij binnen is.

Onverwacht heb ik ook nog een adresje gevonden waar ik nog een extra body en lens erbij kan huren op die dag. Dit geeft mij gelukkig meer mogelijkheden op de bruiloft zelf.

Het is de eerste bruiloft reportage. Ik vind het ook zeer spannend om te doen. Ik verwacht dat het inderdaad een zware dag zal worden, maar ik zal toch ooit eens moeten beginnen, als ik in de toekomst nog meer bruiloft reportages wil gaan doen.

Alle fotografen zijn ooit eens onderaan de ladder begonnen, haha :D

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 03 jun 2015, 21:14

maatjesfotografie schreef: Het is de eerste bruiloft reportage. Ik vind het ook zeer spannend om te doen. Ik verwacht dat het inderdaad een zware dag zal worden, maar ik zal toch ooit eens moeten beginnen, als ik in de toekomst nog meer bruiloft reportages wil gaan doen.

Zeker! het is de eerste keer spannend. Maak vooral een lijst met de foto's die je zeker wilt maken. Ga -als het mogelijk is- vantevoren langs de locaties en kijk hoe het licht is en hoe je eventueel het beste kunt flitsen. En maak een planning van de dag waarin je rekening houdt met logistieke zaken zoals parkeren en spullen sjouwen..

Succes

Plaats reactie