Welk objectief voor maanfoto's?

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Elja
Beheerder
Contacteer:

Welk objectief voor maanfoto's?

Bericht door Elja » vr 02 dec 2011, 08:38

Om de een of andere reden heb ik het in mijn hoofd gehaald dat het leuk is om eens een goede foto van de man te maken. Nu is een stevige telelens daarbij best prettig, maar het langste dat ik heb is mijn 70-200mm f/2.8. Zelfs met mijn 1.4x extender blijft de maan dan een klein bolletje in een grote zwarte omgeving.

Ik ben daarom maar even aan het kijken naar andere opties qua objectieven. Ik heb zelf een Canon 5D mark II camera, dus ik ben wat aan het kijken naar beschikbare (super)teleobjectieven.

Volgens mij is het langste (enigszins betaalbaar) objectief de Sigma 150-500mm f/5.0-6.3 DG OS HSM.
Heeft iemand nog andere suggesties?

Overigens wil ik het objectief maar niet gaan kopen, met 900 euro is me dat toch nog wat te duur.
Wellicht eens op de tweedehandsmarkt kijken of huren/ter review vragen..

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

JohanSr
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Welk objectief voor maanfoto's?

Bericht door JohanSr » vr 02 dec 2011, 13:50

Zo als je kan zien in het topic natuur heb ik daar de Canon 70-300 IS USM voor gebruikt 449.00 Euro . en als je daar
een extender 1.4 tussen zet komje op 420mm uit moet toch lukken ?

Johan

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » vr 02 dec 2011, 14:27

Dat is inderdaad ook al een aardig bereik..
Alleen jammer dat ik niet al een 300mm heb liggen.

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

JohanSr
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door JohanSr » vr 02 dec 2011, 22:53

ErikDignumFotografie

Bericht door ErikDignumFotografie » za 03 dec 2011, 23:30

Ik had ooit een Sigma 170-500mm...bedroevend slecht ding. Ik hoop niet dat die 150-500 hetzelfde presteert. Ik ken een fotograaf die werkt met de 50-500mm, de "Bigma" en die maakt er mooie beelden mee! Maar als met je huidige "glaswerk" het kleine bolletje er wel goed opstaat, en goed scherp...in raw schieten en dan (in raw) uitsnijden?

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » zo 04 dec 2011, 16:03

Ik heb ooit een foto genomen door een goedkope spiegellens (500mm) op mijn 1,4 Kenko converter te zetten (met plakband over de contactpunten, anders kreeg ik errors.

Het resultaat: http://www.libeco.nl/photo/260/full-moon

De foto is verkleind, maar de scherpte was gewoon goed.

sirius

Bericht door sirius » do 26 jul 2012, 15:47

Leve de kleinere toestellen met ruimer zoombereik ;) Foto's van de maan zijn enkel duidelijk en scherp met mijn Coolpix toestel. Ik ben wel (mee) benieuwd welke lens eventueel goed is om ooit aan te schaffen.
What I see is what you get.
Nikon D5100, Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G
Nikon Coolpix P80

opa-koos

Bericht door opa-koos » vr 05 okt 2012, 07:42

Hallo, ik ben nieuw in het fotograveren en heb weinig ervaring.Toch is er waarschijnlijk een antwoord op je vraag die niet al te duur is. Een 800mm mirrow lens van samyang met t-mouth geschikt voor alle toestellen. Helaas zit er een beroerde beschrijving bij, dus is ook mijn vraag is er iemand die mij daar meer over kan vertellen met name de werking.

smuld

Bericht door smuld » di 09 okt 2012, 10:53

Er staat momenteel een spiegelobjectief met canonvatting op Marktplaats voor 95 Euro,

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... ind=2&fs=1

Gr. Hans
Elja schreef:Om de een of andere reden heb ik het in mijn hoofd gehaald dat het leuk is om eens een goede foto van de man te maken. Nu is een stevige telelens daarbij best prettig, maar het langste dat ik heb is mijn 70-200mm f/2.8. Zelfs met mijn 1.4x extender blijft de maan dan een klein bolletje in een grote zwarte omgeving.

Ik ben daarom maar even aan het kijken naar andere opties qua objectieven. Ik heb zelf een Canon 5D mark II camera, dus ik ben wat aan het kijken naar beschikbare (super)teleobjectieven.

Volgens mij is het langste (enigszins betaalbaar) objectief de Sigma 150-500mm f/5.0-6.3 DG OS HSM.
Heeft iemand nog andere suggesties?

Overigens wil ik het objectief maar niet gaan kopen, met 900 euro is me dat toch nog wat te duur.
Wellicht eens op de tweedehandsmarkt kijken of huren/ter review vragen..

Elja

irre

Bericht door irre » vr 28 dec 2012, 20:15

met een Sigma 50-500mm lukt het ook aardig

overigens staat deze nu te koop bij mij

Gr Irre

Plaats reactie