cropfactor

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
martinnauta
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

cropfactor

Bericht door martinnauta » vr 09 dec 2011, 15:27

Kan je bij een fototoestel met cropfactor de vuistregel “maximale sluitertijd = 1/brandpuntafstand” gebruiken zonder rekening te houden met de cropfactor? En zo nee, mag je dan de maximale sluitertijd = 1/brandpuntafstand x cropfactor nemen of moet je de uitkomst daarvan vermenigvuldigen met 1.6. In concreto: wordt een 100mm. lens 160mm rekening houdend met cropfactor 1.6 en is de maximale sluitertijd dan 1/160 of moet ik de uitkomst vermenigvuldigen met 1.6 en wordt het dan 1/250?

Als ik aanneem dat de beeldhoek van een 50mm. lens een equivalente brandpuntsafstand van 50 x 1.6 = 80mm. heeft, is het dan gerechtvaardigd om te zeggen dat ik een 30mm. lens gebruiken moet op een camera met cropfactor 1.6 als ik het equivalente brandpuntsafstand van 50mm. benaderen wil? En als er geadviseerd wordt om voor portretten een 80-120mm lens te gebruiken, bedoelen ze dan inclusief of exclusief cropfactor.
Wie weet raad? mvg Martin Nauta

JacTrum
Beheerder
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: cropfactor

Bericht door JacTrum » vr 09 dec 2011, 22:07

Die vuistregels zijn bedacht in de tijd dat elektronische fotografie nog niet bestond, dus kleinbeeldnegatieven nog 24x36 mm waren, of net zo groot als we tegenwoordig full frame noemen.
Bij een cropfactor van 1.6 blijft een 100 mm objectief een 100 mm objectief, maar de foto's die je er mee maakt kun je wat perspectief betreft vergelijken met een 160 mm objectief bij full frame. In de door jou aangehaalde vuistregel is 1/160 sec. dan de minimale (niet de maximale!) sluitertijd, want hoe langer het objectief, hoe eerder je bewegingsonscherpte hebt, dus hoe sneller je sluitertijd moet zijn.
35 mm objectieven zijn tegenwoordig erg populair op cropcamera's, omdat ze de ouderwetse standaard (= 50 mm voor een standaardobjectief) het meest benaderen. En het advies voor portretobjectieven is bedoeld voor fullframe zonder cropfactor.
Duidelijk? Anders vraag nog maar verder:-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

martinnauta

Bericht door martinnauta » vr 09 dec 2011, 23:01

Beste JacTrum, bedankt voor je duidelijke en vooral heldere uitleg, ik heb nu een duidelijk beeld welke minimale sluitertijd ik aan moet houden en ben alleszins van plan om een 35mm objectief aan te schaffen. Muizenissen in december...zijn nu verdwenen als sneeuw voor de zon. mvg MartinNauta

Kees Jurgens

Bericht door Kees Jurgens » di 13 dec 2011, 11:13

Hier wordt verschillend over gedacht en gediscussieerd.
Ik heb na veel speurwerk de volgende conclusie getrokken.
De formule "minimale sluitertijd = 1 : brandpuntsafstand" gaat ook op voor kleinere beeldsensors dan full frame.
Een honderd mm lens wordt inderdaad geen 160 mm.
De foto die geproduceerd wordt is namelijk niet meer vergroting, dan bij full frame (dus ver weg is niet dichterbij), maar een crop van een full frame foto.
Dus hoef je de formule niet nog eens de vermenigvuldigen met 1,6 (Canon) of 1,5 (Nikon)

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 13 dec 2011, 19:23

Kees Jurgens schreef:Hier wordt verschillend over gedacht en gediscussieerd.
Ik heb na veel speurwerk de volgende conclusie getrokken.
De formule "minimale sluitertijd = 1 : brandpuntsafstand" gaat ook op voor kleinere beeldsensors dan full frame.
Een honderd mm lens wordt inderdaad geen 160 mm.
De foto die geproduceerd wordt is namelijk niet meer vergroting, dan bij full frame (dus ver weg is niet dichterbij), maar een crop van een full frame foto.
Dus hoef je de formule niet nog eens de vermenigvuldigen met 1,6 (Canon) of 1,5 (Nikon)
Dat ben ik niet met je eens.
Die 100mm lens heeft namelijk op een cropsensor een veel kleinere beeldhoek dan op fullframe.
Stel dat die beeldhoek op fullframe 5 graden is (geen idee of dat in de buurt van de werkelijke waarde zit), dan zal dat op een cropsensor dus 3 graden zijn. Als je dan een halve graad beweegt levert dat op fullframe een bewegingsonscherpte op die 10% van het beeld beslaat, en op de cropsensor 17%

Met andere woorden: de bewegingsonscherpte is groter op de cropsensor bij gelijke beweging (logisch: je bent effectief gewoon verder ingezoomd). En dus zul je een snellere sluitertijd moeten gebruiken om bewegingsonscherpte te voorkomen...

Kees Jurgens

Bericht door Kees Jurgens » di 13 dec 2011, 23:14

Cropfactor.jpg
Cropfactor.jpg (57.82 KiB) 8222 keer bekeken
Die kleinere beeldhoek betwist ik juist. Er wordt m.i. niet verder ingezoomd.
Zie in bijgaand prentje wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door Kees Jurgens op di 13 dec 2011, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 13 dec 2011, 23:18

Kees Jurgens schreef:Die kleinere beeldhoek betwist ik juist. Er wordt m.i. niet verder ingezoomd.
Zie in bijgaand prentje wat ik bedoel.
Cropfactor.jpg

Ik zie juist wel een kleinere hoek; De afstand tot mijn ogen is gelijk, maar de grootte van het beeld is kleiner. Dus is de hoek (van het totale beeld; niet van alleen de vogel!) kleiner.
Je krijgt namelijk hetzelfde beeld als je op een FF camera een 160mm lens zet in vergelijking met een 100mm lens op een cropcamera. Dus is de beweging in je beeld ook hetzelfde.

Op het plaatje staat: de grootte van het onderwerp is niet veranderd, maar als je ff camera en je cropcamera evenveel megapixel hebben is er wel degelijk een verschil

frednoomen

Bericht door frednoomen » di 20 dec 2011, 23:32

Als we nou eens gewoon gingen fotograferen in plaats van met allerlei (ingewikkelde) formules en berekeningen te komen.
De grote fotografen uit deze en de vorige eeuw zoals bijvoorbeel Cartier Bresson, Paul Huf enz. waren in staat "wereldplaten" te maken zonder allerlei moelijke, ingewikkelde en vaak onzinnige oplossingen alvorens er een goede foto kon worden gemaakt.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 20 dec 2011, 23:50

frednoomen schreef:Als we nou eens gewoon gingen fotograferen in plaats van met allerlei (ingewikkelde) formules en berekeningen te komen.
De grote fotografen uit deze en de vorige eeuw zoals bijvoorbeel Cartier Bresson, Paul Huf enz. waren in staat "wereldplaten" te maken zonder allerlei moelijke, ingewikkelde en vaak onzinnige oplossingen alvorens er een goede foto kon worden gemaakt.
Natuurlijk. We zijn bezig met een theoretische verhandeling over een *vuistregel*. En ik moet eerlijk zeggen dat ik hem in de praktijk regelmatig expres uitgebreid overtreed! ";-)

Maar dat neemt niet weg dat ik het belangrijk vind om mijn theorie te kennen, en ook te snappen waar dit soort vuistregels op gebaseerd zijn en waarom ze wel of niet belangrijk zijn. Want we hebben het op sommige vlakken met de huidige techniek een stuk makkelijker dan de grote fotografen, ook zij konden hun creativiteit pas kwijt met een gezonde dosis fototechnische kennis. En pas als je die zo goed beheerst dat je het automatisch kunt toepassen ga je je echt op beelden concentreren dan op theoretische verhandelingen.

(en ik heb gelukkig tijdens deze discussie nog wel portretten geschoten met een knipoog naar begin vorige eeuw ";-)

HKu

Bericht door HKu » di 13 mar 2012, 10:44

Karel Appel heeft ooit gezegd dat hij "maar wat aan rotzooid(e)"...
Dat aan rotzooien was echhter wel gebaseerd op een enorme materiaal- en techniekkennis ;)

Plaats reactie