Discussie over Ton's besluit te stoppen als blogger

Het laatste nieuws over het Phototalk forum.
arno

Re: Discussie over Ton's besluit te stoppen als blogger

Bericht door arno » do 08 jul 2010, 12:57

@Margot: je lijkt gewoonweg niet te stoppen, je blijft maar doorratelen en blijkbaar begin je nu je pijlen ook op mij te richten. Prima, kan ik wel hebben, ik heb een brede rug en laat het lekker van me afglijden kun jij lekker lachen. Maar ken het gezegde: wie bal kaatst krijgt de bal terug en wie het laatst lacht lacht het hardst.

De bal krijg jij toch iedere keer weer opnieuw met je domme opmerkingen terug, niet meer van mij want ik heb wel wat beters te doen dan te blijven reageren op je nutteloze comments.

Veel succes en het ga je goed met je bloemetjes fotograferen en voor het geven van comments: bezint eer ge begint!

attaboy

Bericht door attaboy » do 08 jul 2010, 14:55

Leek het hier even de goede kant op te gaan met de verhitte gemoederen, nu blijkt toch dat de vis nog niet op is*.

* In mijn jonge jaren was de strip Asterix populair en het geweldige nummer Asterix en de Intrigant kwam meteen terug in de herinnering. Daarin slaagt een klein kien menneke erin eerst de Romeinen tegen elkaar op te zetten die 'm vervolgens transporteren naar het ons zo bekende Gallische dorpje, waar het beoogde effect al snel werd gerealiseerd. De vishandel van Kostunrix voer er wel bij totdat ook daar de kift toesloeg....

En dan wordt het een herhaling van zetten, dezelfde argumenten en proberen je gelijk te halen, dat uiteindelijk ergens in het midden blijkt te liggen. Inhoudelijk bevatten alle uitgewisselde commentaren hier op Facts wel goeie constateringen.

Ik denk dat Ton zo langzamerhand, zeker ook door de reactie van Ed, aan het denken is gezet. Bij toekomstige blogbijdragen van zijn hand zal ie eerst een aardig aantal reacties laten binnenkomen (positief, kritisch opbouwend of kort door de bocht) voordat hij zelf gaat reageren. En misschien zal het de nodige tijd duren voordat ie het auteurschap weer oppakt, op zoek naar de juiste inhoud en toon en worstelend met de vraag wel of niet over de hele discussie alsnog iets te moeten zeggen. Ik hoop dat er gauw weer een blog van z'n hand volgt, hetzij over z'n architectuurfotografie met mooie strakke lijnen en finesse, danwel een voor hem experimentele tak van de fotografie. Fotografen die gaan experimenteren zijn te prijzen, maar moeten zich ook bewust zijn van de leereffecten die ermee gepaard gaan. Als community moet je je bloggers koesteren en bijdragen waar dat kan.
Zou het niet leuk zijn als ze elkaar gingen uitdagen en Johannes een keer een architectuurblog produceert en Ton de levensloop van de zijderups in beeld brengt....? Vele malen relevanter mensen die elkaar uitdagen tot verhitte reacties.

Laten we afspreken dat de vis is uitverkocht... die lucht was toch al niet te harden met dit weer.

EdC

Bericht door EdC » do 08 jul 2010, 17:45

Margo, jammer dat ook jij blijft zuigen. Ik vind de argumentatie van Arno uitstekend. Hij weegt de kritiek door te kijken naar de presentatie van de criticus en vindt dan dat je hoog van de toren blaast. Als ik jouw website bezoek, dan wil ik die mening wel met hem delen.

Dit is mijn laatste bijdrage aan deze discussie. Het wordt een herhaling van zetten en je krijgt er alleen maar kwaaie koppen door. We hebben als fotografen wel wat beters te doen.

En Ton, als de rust is weergekeerd moet je gewoon weer laten weten wat je hebt gefotografeerd. Al of niet als experiment.

TonV

Bericht door TonV » vr 09 jul 2010, 10:37

@Margo

Allereerst wil ik mijn excuus aanbieden voor m'n uitlatingen. Ik heb me mee laten slepen door m'n gevoelens en dat is niet professioneel. Dat zal niet meer voorkomen. Wij zullen misschien geen dikke vrienden worden maar laten we ophouden elkaar vijandig te bejegenen. Als ik terugkijk naar het afgelopen halfjaar heb ik wellicht de fout gemaakt om vaak te snel en soms ook te fel te reageren. EdC brengt dat in zijn reactie terecht naar voren. Ik voelde me aangevallen terwijl dat misschien niet de bedoeling was van bezoekers. Toch blijf ik erbij dat wanneer bepaalde reacties bedachtzamer waren verwoord dit waarschijnlijk niet was voorgekomen.

Jij hebt regelmatig de discussies gedomineerd met een felheid die mij soms uit m'n evenwicht bracht. Jouw woordkeuze was vaak schrijnend alhoewel je dat niet wilt toegeven. Dat hoef je van mij ook niet te doen, ik laat dat graag aan jouw eigen inzicht over. Ik herhaal dat kritieken welkom zijn vermits opbouwend, voorzien van duidelijke uitleg. Ook dat is misschien weer discutabel in jouw ogen maar ik vraag louter om een overwogen reactie. Zoals Reinoud dat aangeeft kunnen (ondoordachte) woorden soms een ander effect hebben dan bedoelt en dat vraag om waakzaamheid. Ik zou je willen verzoeken daar in de toekomst wat meer op te letten.

@Elja

Ik ben blij met jouw besluit voortaan op te treden waar nodig om Photofacts kwalitatief te bewaken. Wat mij betreft is dit een stap vooruit en voorkomt dat ik me als blogger in het nauw gedreven voel door bepaalde bezoekers. Zoals je weet zie ik het bloggen als een manier om mijn verwondering en passie voor fotografie met anderen te delen. Dat wil ik graag blijven doen en zit boordevol ideeen voor de toekomst. Het bloggen heeft me ongekend plezier gegeven en ik ben gevleid door de schare mensen die mijn werk waarderen.

@Alle anderen

Hartelijk dank voor jullie steun en deelname aan deze discussie. De afgelopen dagen zijn jullie reacties stof geweest tot nadenken. Het bloggen is een leerproces dat kan leiden tot nieuwe inzichten. Ik ben tot de slotsom gekomen dat ik soms wellicht te emotioneel reageer. Als artiest, gedreven door passie ontbeer je soms diplomatie. Dat is me een aantal malen overkomen waardoor discussies uit de hand liepen. Na m'n vakantie overweeg ik het bloggen met nieuwe inzichten te hervatten. Het kan alleen maar beter worden.

Met mijn signaal heb ik m'n doel bereikt. Ik wilde vooral aandacht vragen voor de manier waarop we met elkaar omgaan. Arno verwoordt het treffend als hij zegt dat iedere blogger op Photofacts feitelijk een goede fotograaf is. Laten we door die bril naar elkaar kijken. En wanneer we willen zeggen dat iemands werk anders beter kan kies dan behoedzaam je woorden; die kunnen heel anders overkomen dan bedoelt. Op deze manier wil ik de discussie wat mij betreft graag positief afsluiten. Het heeft mij hele goede dingen opgeleverd!

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » vr 09 jul 2010, 23:31

Chapeau Ton! Meer zeg ik er niet over.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

borowitz

Bericht door borowitz » zo 11 jul 2010, 10:40

@Ton. Jammer Ton dat je deze beslissing hebt genomen. Alhoewel ik nooit een reaktie plaatste heb ik veel van je artikelen met plezier gelezen. Sommige vond ik leuk, sommige leerzaam en artikelen waar ik wat minder mee had sloeg ik gewoon over. Sommige foto's vond ik erg mooi, sommige foto's had ik wat minder mee. Puur persoonlijk. Ik vond het zowiezo leuk om te lezen hoe het leven in China gaat en de foto's zorgde ervoor dat ik het kon visualiseren, of ze nou mooi waren of niet.

Zelf beheer ik een aantal Fora waar ook wel eens heftige discussies losbarsten. Vanuit het punt van Elja snap ik heel goed dat het best lastig is om een lijn te trekken. We zijn tenslotte allemaal volwassen mensen en zouden dit zonder "een schoolmeester" moeten kunnen oplossen. Op het moment dat Elja ingrijpt is er altijd (minimaal) 1 partij die niet blij is en zich benadeeld/aangesproken voelt. Wat dat betreft kan Elja niet makkelijk een juiste keuze maken.

Smaken en meningen kunnen enorm verschillen, dat is ons recht als individu en dat is ook wat ons mens maakt. Ik vind ook dat als er een verschil is dit op een gezonde manier onderbouwd moet kunnen worden zonder beledigend te worden. Helaas heeft de mogelijkheid tot reageren ook vaak als resultaat dat er z.g. toetsenbordridders ontstaan die met oogkleppen op vinden dat ze een ongezouten en ongenuanceerde mening moeten geven. Als weblogger moet je daar (helaas) boven kunnen staan en tegen kunnen. Hoge bomen vangen nu eenmaal meer wind.

@Ton, @Elja en @alle andere. Ik vind dit een erg leuk en leerzaam weblog. Het zou jammer zijn als door onderling gekibbel de sfeer dusdanig zou worden dat (toekomstige) webloggers hierdoor weg zouden blijven. Een fijne sfeer is iets waarin we met z'n allen moeten bijdragen.
--
Pentax K20D / Olympus E-P1

arno

Bericht door arno » zo 11 jul 2010, 23:35

Inderdaad chapeau voor Ton en nu weer naar de orde van de dag, een oranje verlies verwerken, een uit elkaar gespatte 50 mm 1.2 verwerken en een uit elkaar gespatte 430 mark II verwerken... eigenlijk een ... weekend.

Maar er zijn ergere dingen in de wereld dus morgen is er weer een dag :-)

@Ton: fijne vakantie!

Wimmel

Bericht door Wimmel » ma 12 jul 2010, 13:50

Elke discussie heeft minimaal 2 kanten en zo ook deze.

Laat ik eerst mijn eigen mening (als nieuweling op fotografiegebied) geven en daarna mijn mening betreffende deze discussie.

Ton zijn blogs zijn voor mij onder meer de aanleiding geweest om geinteresseerd te raken voor een bepaalde vorm van fotografie. Puur omdat het er aan de ene kant uitziet dat het mogelijk is om zelf ook zo'n resultaat te bereiken, maar alleen door voldoende trial & error. Precies zoals ik een hobby prettig vind, dus voor zover betreft Ton, ik hoop dat je inspiratie blijft geven.

Daarnaast is het onmogelijk om voor iedereen te cateren en dat mag ook nooit je doel zijn. Het kan gewoon niet dat een ieder elke foto even mooi vind of jouw bedoeling begrijpt, ook niet wanneer je de foto met tekst toelichting geeft. Is dit erg? Uiteraard niet, wanneer men al je foto's als mooi omschrijft valt de waarde van een compliment ook snel weg. Voorbeeldje: ik kook graag voor anderen maar als iedereen alles lekker vindt altijd, dan geloof ik ze op een gegeven moment niet meer.

Kijkende naar de reacties, zijn er wellicht een paar reacties die voor sommigen over de schreef gaan. Termen als inspiratieloos zijn nooit leuk om te lezen. Maar aan de andere kant is het wellicht goed om voor jezelf nog eens naar die foto's te kijken en je af te vragen waarom men dat vindt. Volgens mij leert dit je om jezelf verder te ontwikkelen mits je hiervoor natuurlijk openstaat.

Dat je je niet kan vinden in de woordkeus van diegenen dat kan, woordkeuzes zijn een subjectief iets waar iedereen een andere waarde aan geeft, ik hoop echter dat je terug wil komen op je beslissing zonder al te zware eisen te stellen, want hoe zeer ik je reportages ook met plezier lees en vooral bekijk, ik vind het belangrijker dat Elja het forum gewoon door kan zetten zonder al te veel ingrijpen van zijn kant.

Ton, een eerlijke criticaster kan je vaak meer plezier geven op de lange termijn dan een fanboy.

*edit: Ik begon mijn reactie te schrijven op het einde van pagina 1, me niet realiserende dat er ook nog een pagina 2 was met een aantal zeer zinnige reacties. Excuus.

Plaats reactie