Discussie over Ton's besluit te stoppen als blogger

Het laatste nieuws over het Phototalk forum.
Elja
Beheerder
Contacteer:

Discussie over Ton's besluit te stoppen als blogger

Bericht door Elja » zo 04 jul 2010, 20:09

Ton Vingerhoets heeft naar aanleiding van een aantal vervelende reacties besloten (in elk geval voorlopig) niet langer voor Photofacts te schrijven. Jammer, want zijn verhalen vind ik persoonlijk altijd de moeite waard. Hij geeft bij mij aan dat ik niet snel genoeg ingrijp. Een lastig punt, want ik wil geen politie spelen en geloof in de zelfregulerende werking van het blog.

De discussie over Ton's beslissing werd helaas gevoerd in een blog van iemand anders. Om dan toch maar eens in te grijpen heb ik deze discussie verplaatst naar dit forum topic. Hier mag hier (opbouwend en vriendelijk!) over gesproken worden.. Ik heb teksten verwijderd uit het topic van Henri. Die vind je hieronder terug:

Tonv
Voor mijn Ruili-blog was helaas niet zoveel animo maar vooral ongezouten kritiek. Dat laatste is niet nieuw maar begint me dusdanig de keel uit te hangen dat ik voorlopig stop met bloggen op Photofacts. Als blogger heb ik hier iets teveel op m'n donder gehad wat me het plezier heeft ontnomen.

Toch raad ik jou aan om een vervolgblog over Myanmar te schrijven dan kun je het stokje van mij overnemen. Foto 1 is trouwens m'n favoriet.

EdC
Hoi Ton. Jammer! Maar ik heb wel begrip voor jouw motivatie. Toch hoop ik ooit weer een post met professioneel werk van jou hier aan te treffen.

Tonv
@EdC
OK, het is 'n beetje off-topic. Inderdaad jammer, maar de 'boertige schreeuwers aan de zijlijn' ben ik zat. We zullen zien wat de toekomst brengt...

Brian
@Tonv, Je weet dat ook ik jou artikelen bewonder en zeer graag lees. Ik hoop dat je van gedachte veranderd.

Arno
@Ton erg jammer! Ik begrijp je echter wel, ik lees al vanaf het begin Photofacts met veel plezier alleen lijkt het erop dat het laatste half jaar er een omwending heeft plaatsgevonden in de lezers en daardoor ook de reactie's. Zoals al vaak door mij gezegd vind ik iedereen een goede fotograaf, een beginner, een hobbyfotograaf maar ook de fotograaf die zijn centjes er mee moet verdienen.

Het lijkt er op dat er hier een aantal "fotografen" ronddwarrelen die vinden dat alleen zij een goede fotograaf zijn en alleen maar ongezouten negatieve kritiek geven en en het tot in den treure beter weten. Als je daar ja en amen op zegt is het allemaal prima maar oh wee als je een beetje diplomatiek verweer geeft... dan zijn de rapen gaar en krijg je een spervuur aan reactie's om maar over de inhoud daarvan te zwijgen... jammer... jammer en nog eens jammer voor photofacts.

Derk
@Ton, jammer dat mensen het nodig vinden de boel dusdanig af te zeiken dat iemand wiens artikelen ik zeer waardeer besluit tot een time-out. Wat mij betreft blijf je lekker doorbloggen!

Jan
@Elja Interactie levert neveneffecten op en het zou jammer zijn als we de inspirerende bijdragen (zie hier het bewijs) van je bloggers moeten gaan missen doordat snelle meningen het plezier bederven en we hier in de commentaren (op een geïnspireerde post) afscheid zitten te nemen van Ton. Vraagt wat mij betreft om een discussie (met gevolgen) over hoe we met elkaar omgaan op Photofacts. Ik begrijp dat je de Blog levend wil houden door ongeregistreerde reacties toe te laten gedurende een aantal dagen. Een goed model is denk ik dat van The Online Photographer van Mike Johnston: alleen geregistreerd reageren en commentaren worden goedgekeurd door de editor. De TOP blog is daardoor absoluut levendig gebleven.

@Ton Complimenten voor al je bijdragen tot nu toe, ze waren inspirerend in beeld en schrijfstijl en laten we niet vergeten: vele bezoekers hier keken uit naar je volgende artikel. Naast elke kritische reactie zaten er minstens tien lezers in stilte te genieten van je werk en zich te verheugen op de volgende bijdrage waarin fotografie en hoe je dat doet altijd centraal stonden. Ik hoop dat je een modus vindt om je plezier om hier te publiceren terug te krijgen.

Tonv
@jan
Bedankt voor je reactie. Met erg veel pijn in m'n hart heb ik het besluit genomen. een aantal malen heb ik Elja gevraagd al te botte, negatieve reacties te modereren maar hij vind dat niet nodig. Als blogger heb je die jurisdictie niet en kun je hoogstens een beroep doen op het gezond verstand van mensen. Ik zou graag een Photofacts-model zien waarbij het gehalte van de reacties kan worden bewaakt. Zodra dat een feit is hervat ik morgen weer het bloggen, zo niet dan zie ik er helaas geen brood meer in.

rbrt
Ton, allereerst over fatsoen gesproken: ik vind het niet zo netjes om het topic van een andere blogger te "kapen" om je persoonlijke frustratie te uiten.

Ten tweede: je blijft steeds maar volhouden dat je door een aantal van ons bot wordt aangevallen. Blijft niet waar, hoe vaak je het ook herhaalt. Kwalificaties als "saai" of "vlak" of "registraties" zijn puur fotografisch bedoeld. Kwestie van smaak, interpretatie en gevoel. Is niks mis mee, je vat het veel te persoonlijk op.

Ik krijg soms de indruk dat een aantal mensen hier het gevoel hebben dat de fotografie alleen voor hen is uitgevonden en daarom van Photofacts een elite-clubje wil maken. Doe er dan inderdaad maar een slot op. En veel plezier ermee.

JanS
Ton, ik was een van de stille lezers. Ik vond je blogs zeer leuk om lezen maar respecteer je beslissing en hoop je binnenkort hier terug te kunnen lezen.
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

TonV

Re: Discussie over Ton's besluit te stoppen als blogger

Bericht door TonV » ma 05 jul 2010, 06:57

@rbtr
Het was niet mijn intentie om het blog van Henri te 'kapen'. Ten tweede vind ik jouw kwalifictaie' persoonlijke frustraties' volkomen misplaatst, dat moet zijn 'persoonlijke irritaties'.

Ik probeer verdieping in mijn werk te brengen dat nog een flinke groei kan doormaken op tal van fronten. In dat proces wil ik ook meerdere vlakken van fotografie verkennen. Duidelijke, vakmatige kritieken zijn daarom bruikbaar. Ik voel me vereerd met een schare vaste lezers die mijn werk als blogger waarderen. Photofacts is voor mij een medium waar ik mijn verwondering en passie voor fotografie met anderen kan delen.

Wat me tegenstaat zijn de vele ondoordachte, botte en onbeschofte reacties. Opmerkingen zoals ‘pretentieloze kiekjes’, vlakke registraties’, ‘foto’s zonder bezieling’, schromelijke zelfoverschatting’, ‘je hebt je kans gehad’ of 'Ik weet niet waar jij je noodles mee verdient in China' schaar ik niet onder de noemer bruikbare of opbouwende kritiek. Deze opmerkingen hebben voor mij geen content en roepen alleen irritatie op.

Daarom heb ik besloten m'n werk als bloger even neer te leggen. Misschien moet ik dingen anders aanpakken en daarnaast bezien of het fenomeen zich blijft voordoen op Photofacts.

arno

Bericht door arno » ma 05 jul 2010, 21:29

Het is gewoon jammer dat er hier veel nono's rondhangen met nietzeggende termen als vlak, saai en ga zo maar verder. Het mag maar het is jammer want als je dan eens gaat rondkijken (indien mogelijk want velen durven zich niet eens te identificeren) op de website's van die schreeuwers die dat zo hard roepen dan valt er blijkbaar voor hun nog veel te leren op juist de punten waar ze het hardst om schreeuwen.

Het lijkt erop dat photofacts ook ten onder gaat aan dit soort flauw en nutteloos gedrag en gekakel net als een heel aantal andere fotografie blogs/forums waar de schreeuwers aan de zijlijn met nietzeggende en nutteloze comments de boventoon aan het voeren zijn.

@Ton: ik hoop je hier toch nog als blogger terug te zien en dat Elja wellicht het licht m.b.t. modereren ook nog gaat zien want als daar geen verandering in komt dan zal ook photofacts ten dode zijn opgeschreven en dat zou erg jammer zijn want de zelfregulerende droom zal namelijk vanzelf uiteenspatten.

TonV

Bericht door TonV » di 06 jul 2010, 05:48

@Arno
Helemaal waar Arno! Het storende gedrag van wannabee-amateurs die zichzelf overschreeuwen begint vervelende vormen aan te nemen. Tot twee keer toe heb ik het afgelopen halfjaar Elja dringend verzocht hier iets aan te doen (modereren) maar hij blijft er stoicijns onder. Zelfs nu ik ermee stop heeft dat geen effect. Eerlijk gezegd stelt mij dat teleur want ik voel me een beetje een roepende in de woestijn. En als er op een blogger wordt geschoten kun je niet blijven zeggen dat het alleen maar losse flodder zijn.

Mischien dat sommigen mijn besluit wat overdreven vinden. Dat kan, maar ik sta op het principe dat bezoekers de auteurs respecteren; zij spannen zich in om goede blogs te schrijven. Wil je dan toch duidelijk maken dat je het allemaal niks vindt dan hoeft dat niet gepaard te gaan met misselijkmakende opmerkingen. Het is echt jammer want ik had een berg ideeen en zelfs e.e.a gereed voor publicatie. Enfin, als Elja dit de vrije loop laat acht ik de kans groot dat mensen afhaken. En uiteindelijk zal dat Photofacts de das omdoen.

Ik kijk de ontwikkeling af en hoop dat Elja alsnog instrumenten ontwikkeld om e.e.a. in goede banen te leiden. Zo ja dan hervat ik per omgaande het bloggen maar wanneer een koerscorrectie uitblijft vrees ik straks weer te worden neergezet als 'een amateur met pretentieloze kiekjes'...

I

rbrt
Contacteer:

Bericht door rbrt » di 06 jul 2010, 09:33

Ton, het heeft weinig zin de discussies van eerdere blogs hier nog eens dunnetjes over te doen. Maar naar aanleiding van je bovenstaande reactie toch wat gedachten.

Je zegt dat je graag vakmatige kritieken op je foto's wilt. Waarom? Je fotografeert toch niet alleen voor de gelijkgezinde vakgenoten, die vinden dat je pas echt een mening over foto's mag hebben als je de meeste facturen de deur uitstuurt? Het kan heel verfrissend zijn open te staan voor de mening van mensen die niks weten van scherptediepte, L-objectieven enzovoort, maar een foto gewoon wel of niet aansprekend vinden. Juist voor een fotograaf die zijn brood met zijn foto's moet verdienen, want de meeste potentiële klanten zullen geen vakgenoten zijn.

Verder noem je de "botte" en "onbeschofte" reacties. De eerste kritiek die je kreeg op een blog was echt heel mild. Pas nadat je daarbij zelf uit je slof schoot met opmerkingen als "Ga maar naar een ander blog, als het je niet bevalt", werd de toon wat minder vriendelijk. Mij boeide het niet, maar er sprak uit je eigen follow-up toch wat arrogantie die bij een aantal mensen blijkbaar in het verkeerde keelgat is geschoten. Enig idee waarom verder bij geen enkele andere blogger op Photofacts dit soort discussies ontstaan? Enige zelfreflectie is misschien ook op zijn plaats.

En ja, op internet blijft nu eenmaal het motto gelden "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". Iedereen die zijn werk online plaatst, krijgt daar vroeg of laat mee te maken. Dat is ook een kwestie van langs de schouders laten wegglijden. Maar als je echt de boel helemaal zelf in de hand wil houden, is er altijd nog de mogelijk een eigen weblog te starten, bijvoorbeeld gekoppeld aan je website.

MargoKnegjes

Bericht door MargoKnegjes » di 06 jul 2010, 19:49

Ben het helemaal eens met bovenstaande reactie van rbrt.
Ton, je ego is te groot, je lijdt aan zelfoverschatting.
Mischien dat sommigen mijn besluit wat overdreven vinden. Dat kan, maar ik sta op het principe dat bezoekers de auteurs respecteren; zij spannen zich in om goede blogs te schrijven. Wil je dan toch duidelijk maken dat je het allemaal niks vindt dan hoeft dat niet gepaard te gaan met misselijkmakende opmerkingen. Het is echt jammer want ik had een berg ideeen en zelfs e.e.a gereed voor publicatie. Enfin, als Elja dit de vrije loop laat acht ik de kans groot dat mensen afhaken. En uiteindelijk zal dat Photofacts de das omdoen.
Misselijkmakende opmerkingen? Zoals? Ik heb er niet één voorbij zien komen waar ik misselijk van werd.

Elja laat het de vrije loop?? Ja, nogal logisch. Dit blog geeft toch de mogelijkheid tot discussie en geven van positieve, maar ook negatieve kritieken? Heb je je eigen reacties op de in jouw ogen misselijkmakende reacties wel gelezen? De arrogantie droop eraf! Bovendien vind ik het te kinderachtig voor woorden dat je verwacht dat Elja hier censuur toe zou passen om jou te beschermen. Dat hij alle reacties heeft laten staan betekent dat er niets mis was met de manier van reageren.

Wat versta jij onder respecteren? Applaudisseren? We zijn hier in Nederland Ton, hier geven we kritiek, we geven onze oprechte mening, we zeggen ja als we ja bedoelen en nee, als we nee bedoelen. Mogelijk ben je dat in China anders gewend. Maar gelukkig gaat het er in deze wereld anders aan toe.

Er zullen geen mensen afhaken en het zal Photofact niet de das omdoen. Het bestaat al vier jaar, en zal nog vele jaren bestaan zonder Ton Vingerhoets. Het ga je goed in China.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 06 jul 2010, 21:48

wat nogal eens vergeten wordt in dit soort discussies is wat 'modereren' eigenlijk betekent. Letterlijk: matigen.

Modereren is vooral niet het botweg verwijderen (of censureren) van alles dat je niet aanstaat. Het werkt alleen als je er duidelijke en transparante regels voor opstelt. Bijvoorbeeld 'duidelijk grievende en niet terzake doende berichten worden verwijderd'.

In dit geval -ik heb de blogposting die de aanleiding was niet teruggelezen- lijkt het erop dat er een discussie over je foto's was. Nou zijn er grofweg twee soorten kritiek: de ongefundeerde en de gefundeerde. Die eerste categorie heb je overal, en het lijkt me dat we het er wel over eens kunnen zijn dat je die moet kunnen negeren als je je werk op een blog wilt posten.
En als er iemand een gefundeerde mening heeft kun je daarover discussieren. Soms kom je eruit en soms niet. Smaken verschillen nou eenmaal, en niet iedereen vindt elke foto mooi. Als jij de kritiek niet kunt weerleggen heeft de poster misschien wel een punt. Dat kan pijnlijk zijn, maar je kunt er ook wat van leren als fotograaf...

arno

Bericht door arno » di 06 jul 2010, 23:30

Margo: wat een enorme flauwe reactie heb je hier weer geplaatst, het lijkt een beetje op een schot op een open doel, het lijkt een beetje op... ach ik gooi het er toch maar uit: misselijkmakend!

Normaliter reageer ik niet op dit soort postings maar dit keer toch en waarom; omdat juist jij als nono ongefundeerde, belachelijke, amateuristische en nietzeggende kritiek heb gegeven op diverse bijdragen hier op photofacts en dat je nu weer ongefundeerd aan het schreeuwen bent en dan afsluitend ook nog eens over China waar je blijkbaar nog nooit bent geweest want anders had je dit soort prutstaal nooit uitgesproken.

Ik noem dat: respectloos, misselijkmakend, grievend, flauw en demoniserend, bah!

TonV

Bericht door TonV » wo 07 jul 2010, 04:05

@Margo
Na alle ellende die je als opperbevelhebber van de criticasters hebt veroorzaakt op mijn blogs kom je me hier opnieuw het leven zuur maken. Inderdaad zou ik voorstander zijn van het verwijderen van bepaalde reacties en met name die van jou! Mensen zoals jij vergalt het voor anderen met je verbeten aanvallen onder de gordel. Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe je die 'tone of voice' rechtvaardigd als de vleesgeworden middelmaat.

Als het 'viswijf van Photofacts' heb je de mond vol van krtitek over mijn werk en China. Zoals Arno al opmerkt ben je er zelf waarschijnlijk nog nooit geweest dus hou daar dan alsjeblieft je mond over dicht. Als er iemand een reden is geweest om te stoppen met bloggen dan ben jij het wel. Met jouw talent als stemmingmaker gaat Photofacts een onbestemde toekomst tegemoet. Zonder mij, maar dat zie jij waarschijnlijk als wapenfeit.

attaboy

Bericht door attaboy » wo 07 jul 2010, 11:03

Sinds de discussie over Ton's (te betreuren) besluit te stoppen op Photofacts Elja iets te warm onder de voeten werd gaan we nu blijkbaar verder op Phototalk. En ik moet zeggen de toon wordt er niet warmer op en heeft steeds meer weg van de kippenren van het Britse parlement, waar dan nog enig decorum in acht wordt genomen (' order')

Eerlijk gezegd vind ik dat we onze woorden moeten richten tot Elja die ooit het prima plan opvatte hier een bloeiende en inspirerende community in het leven te roepen en niet lijkt te beseffen dat dit het moment van de waarheid is, to step up to the plate... Bij ontbreken van zijn actie roep ik dan ook iedereen op om hier zijn/haar mening te plaatsen over hoe we hier op Photofacts met elkaar om moeten gaan. Wat mij betreft is de eerste stap die Elja moet zetten het formuleren van een paar regels tekst over omgangsvormen die je in beeld ziet zodra je een reactie plaatst of je registreert, geen "voorwaarden' die toch niemand leest, maar een paar zinnen die de kern weergeven. Goeie vervolgstap zou zijn na te denken over modereren en/of bevorderen van het zelfcorrigerend vermogen van bezoekers onderling. En neem je dit onderwerp echt serieus (en wie zou dat in zijn schoenen niet doen) dan ga je er een blogpost aan wijden. En zijn de 'omgangsvormen op Photofacts' te gewaagd als onderwerp voor de blogpost dan kun je dat eventueel breder trekken. Op Photofacts hebben we ook voorbeelden gezien in commentaren waarbij actieve volgers elkaar een veer deden toekomen of één-tweetjes aangingen, maar da's de andere kant die we maar voor lief moeten nemen als gedeeld enthousiasme voor het vak.

Ik constateer dat er nu drie dagen zijn verstreken sinds deze discussie naar Phototalk is verbannen en Elja geen echte actie heeft ondernomen....

En de gevaren van nietsdoen lijken me klip en klaar, want het nodigt Nieuwe Bloggers niet echt uit om de stoute schoenen aan te trekken om hun werk en inspiratie met ons te delen als (een van) de populairste blogger(s) hier soms respectloos wordt bejegend (even los van de inhoud). Enkele commentaren die wat bot of respectloos werden geformuleerd sneden soms inhoudelijk ook nog wel hout (bijv de contrastarme foto's uit de Hutongsserie), maar c'est le Ton qui fait la musique (pun intended).

@Ton
Ik zou maar lekker even achterover leunen en in stilte kijken wat er gebeurt, met de wetenschap dat je hier terecht geliefd bent en enorm veel bezoekers van je bijdragen genoten en uitkeken naar je volgende blogpost. Maar smaken verschillen. Wat mij betreft mag je wel een iets dikkere huid ontwikkelen voor commentaren van anderen die zelf niet verder komen dan het kieken van bloemetjes en bijtjes of pinholige plaatjes, allemaal met flare :D Of desnoods vragen of andere bezoekers er ook zo over denken. Persoonlijk zie ik je graag morgen op Photofacts als blogger terugkeren en jij zelf ook, toch?

@Elja
Wil je hier echt de fotocommunity van maken die je bij start voor ogen had dan is nu het moment om de volgende stap te zetten in het groeiproces. Het web is al verzadigd met verziekte fotografiefora, maar er zijn ook juweeltjes onder de fotografiecommunities. Aan jou de keus; of hebben wij als community hierin de beslissende stem?

@iedereen
Laat hier horen wat je ervan vindt.

Plaats reactie