Dat je de kleur / witbalans goed op orde is duidelijk, maar persoonlijk vraag ik me af waarom je daarvoor de kleurtemperatuur zo exact in Kelvin in zou willen stellen.
Een grijskaart is een optie, maar die werkt mijns inziens alleen goed als je hem dicht bij je onderwerp kunt houden om er daarna in de nabewerking gebruik van te maken om de zaak te corrigeren.
Één van mijn persoonlijke voorkeuren gaat uit naar Landschapsfotografie en dan is het vaak lastigom zo'n grijskaart bij een onderwerp ergens daar in de buurt te houden en het dan zo groot in beeld te hebben dat het daarvoor bruikbaar is.
Ik heb daarom gekozen voor een andere oplossing: De ExpoDisc van ExpoImaging (http://www.expodisc.com/products/expodisc-2-0).
Het is een filter die je voor je lens houdt (of erop schroeft) en dan een "dummy" opname maakt die je vervolgens als basis voor een "Custom WhiteBalance" gebruikt.
Ja, ik ben het met iedereen eens dat dit ook een gemiddelde is van de opname, maar het voordeel is in mijn ogen dat je die instelling direct voor de volgende foto's kunt gebruiken.
Uiteraard dien je dat her-calibreren te herhalen als de lichtomstandigheden veranderen.
Scheelt mij een hele hoop werk in de digitale donkere kamer

Groet,
Rob.