Kleurtemperatuurmeter

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
rvaneerd

Re: Kleurtemperatuurmeter

Bericht door rvaneerd » vr 01 jul 2016, 17:40

Voor wat het waard is.....
Dat je de kleur / witbalans goed op orde is duidelijk, maar persoonlijk vraag ik me af waarom je daarvoor de kleurtemperatuur zo exact in Kelvin in zou willen stellen.
Een grijskaart is een optie, maar die werkt mijns inziens alleen goed als je hem dicht bij je onderwerp kunt houden om er daarna in de nabewerking gebruik van te maken om de zaak te corrigeren.
Één van mijn persoonlijke voorkeuren gaat uit naar Landschapsfotografie en dan is het vaak lastigom zo'n grijskaart bij een onderwerp ergens daar in de buurt te houden en het dan zo groot in beeld te hebben dat het daarvoor bruikbaar is.
Ik heb daarom gekozen voor een andere oplossing: De ExpoDisc van ExpoImaging (http://www.expodisc.com/products/expodisc-2-0).
Het is een filter die je voor je lens houdt (of erop schroeft) en dan een "dummy" opname maakt die je vervolgens als basis voor een "Custom WhiteBalance" gebruikt.
Ja, ik ben het met iedereen eens dat dit ook een gemiddelde is van de opname, maar het voordeel is in mijn ogen dat je die instelling direct voor de volgende foto's kunt gebruiken.
Uiteraard dien je dat her-calibreren te herhalen als de lichtomstandigheden veranderen.
Scheelt mij een hele hoop werk in de digitale donkere kamer :-)

Groet,
Rob.

primefoto

Bericht door primefoto » vr 01 jul 2016, 18:43

Je bedenkt het leuk maar waarom wil je de grijskaart zo ver weg houden?
Is de kleurtemperatuur 100 M verderop dan zo anders? Neen. Die aanname klopt niet. Je snapt het dus niet helemaal.
Zolang de grijskaart in het zelfde licht te vinden is, zeg de zon, als je onderwerp, hoeft die echt geen 100m verderop te staan. Je haalt hier de exposure grijskaart met de kleur temperatuur grijskaart door elkaar.
Een arm lengte is dan voldoende want het zonlicht is 100m verderop exact het zelfde in intentie en kleur temperatuur, zolang je niet onder een boom gaat staan. Daarbij kun je een grijskaart ook in de studio gebruiken als je flitskoppen of speedlights gebruikt. Dan heb je aan de expodisk geen moer meer.

Waarom zo nauwkeurig? Omdat de resultaten er beter van worden met minder werk.
[edit] De sensor van de camera en de objectieven tasten allen de kleuren aan die er werkelijk waren.
Die haal je op geen enkele manier terug met een grijskaart. Dan zul je echt een kleuren kaart moeten gebruiken.
Er zijn geen regels voor goede foto's, er zijn alleen goede foto's. Ansel Adams
FLICKR

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » vr 01 jul 2016, 19:25

Als het 100 meter verderop anders is maakt dat uit. Bijvoorbeeld schaduw of reflectie van een gekleurde muur ofzo

primefoto

Bericht door primefoto » za 02 jul 2016, 01:34

Heb je deze zin ook gelezen?
Zolang de grijskaart in het zelfde licht te vinden is, zeg de zon, als je onderwerp, hoeft die echt geen 100m verderop te staan.
En deze?
Een arm lengte is dan voldoende want het zonlicht is 100m verderop exact het zelfde in intentie en kleur temperatuur, zolang je niet onder een boom gaat staan.
Het staat er toch echt allemaal al netjes bij. ;)
Ik heb het maar eventjes met een kleurtje gemarkeerd.

Dan nog zet je een grijskaart geen 100m verderop neer. Dan is de schaduw al zo klein dat het niets meer uit maakt in het beeld.
Als je met meer dan 1 WB in een beeld wilt werken praat je over een substantieel groter deel aan schaduw van het beeld en dus een veel kleinere afstand. Niet over een klein stukje schaduw op 100m. Dat zelfde gaat op voor dat stukje muur in verwegiestan. Zinloos om je druk om te maken. Als het groter is wordt het een ander verhaal. Dan begint het ook echt in de sfeer mee te spelen. Dan is het echter ook een stuk dichterbij. :mrgreen:
Afstand is nog steeds gerelateerd aan relatieve afmeting. Dichterbij is relatief groter en verder weg is relatief kleiner. Relatief kleiner heeft minder belang in het beeld dan relatief groter. Logisch?
FLICKR

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 02 jul 2016, 18:48

Dan doe je wel aannames over wat er in beeld is op welke afstand, en ook wat het hoofdonderwerp in je foto is. je kunt best bijvoorbeeld een auto op 100 meter afstand met een telelens fotograferen die je goed wilt hebben terwijl hij onder een boom door rijdt...

primefoto

Bericht door primefoto » di 05 jul 2016, 17:47

Tja als het een aanname is dat we het over landschap hadden zal ik het wel verkeert hebben gelezen.
FLICKR

dolf

Bericht door dolf » do 28 jul 2016, 09:00

Zoals de meesten al aangeven; wat verwacht je van jouw foto's. Wil je een redelijke benadering van de situatie, dan kan de camera of een grijsaard voldoende zijn. Maar bedenk wel dat elke sensor iets anders op de kleuren reageert.
Dit kun je inderdaad opvangen met de colorchecker passport. Deze werkt erg simpel met lintworm en cameraRAW.

De kleurtemperatuur meter is wanneer je jou lampen op elkaar wilt afstemmen. Ook flits lampen kunnen van elkaar afwijken of de "lightmodifier" die je gebruikt kan voor een kleurverschuiving zorgen, waardoor het licht een andere tint krijgt. Door dan met gel's of correctie filters te werken kun je al jouw lampen naar dezelfde waarde brengen.

Plaats reactie