Kwaliteit foto's

Nog niet helemaal tevreden met een foto?
Plaats 'm hier en vraag om hulp of tips en suggesties.
Motorwybe

Kwaliteit foto's

Bericht door Motorwybe » wo 04 jan 2017, 22:51

Ik werk met een Nikon D-7200 en 18-200 vr lens.
Mijn foto's zijn nooit echt scherp, als ik ze vergelijk met werk van anderen.
Ik werk niet vanaf een statief.
vraag ; wat doe ik fout, of ligt het aan mijn lens ? zie ook mijn bijlage.

duynduyn

Re: Kwaliteit foto's

Bericht door duynduyn » wo 04 jan 2017, 22:57

Ik zie geen bijlage ;)

Als het lukt een voorbeeld te plaatsen, dan ook svp exif gegevens er bij vermelden
tenzij deze nog in de opname aanwezig zijn.

gr

egerards

Bericht door egerards » di 10 jan 2017, 14:03

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je foto's niet 100% scherp zijn. Maar op zich is de combinatie D7200 + 18-200mm een combinatie waarmee je prachtige foto's zou moeten kunnen maken. Zelf heb ik in het verleden een D7000 en dezelfde lens gehad waarmee ik haarscherpe plaatjes heb geschoten.

Ik maak even een opsomming van dingen die er mis zouden kunnen gaan waardoor je een onscherpe foto krijgt:

- Te lange sluitertijd: verhoog ISO e/o verlaag diafragma-getal of zorg voor meer licht.
- Te kleine scherptediepte: verhoog diafragma-getal.
- Alle scherpstelpunten zijn actief en de camera 'kiest' een verkeerd focuspunt: gebruik centerfocus (ook sneller).
- Je camera / lens-combinatie heeft last van een front of back focus issue. Zou aan te passen moeten zijn.

De volgende pagina gaat uitgebreid in op deze issues: https://photographylife.com/how-to-quic ... cus-issues

Succes met het oplossen van je focusproblemen!

pvdv_fotografie

Bericht door pvdv_fotografie » wo 11 jan 2017, 12:27

Ha, dat is grappig.
Dat had ik ook in het begin. Het is nu een favoriete lens. Uit de hand!

Ik fotografeer nu al zo'n 37 jaar en bedien ik zo'n 70 internationale bedrijven, Hufingtonpost usa, en int. overheden.
En hobbyfoto de hele dag door :-)
Het is echt een prima lens!
De Exif is niet nodig. Daar schiet je niet zo erg veel mee op. De omstandigheden zijn toch onbekend.

Er is één stelregel waar je je aan moet proberen te houden. Zeker in het begin.
Wanneer je gaande weg wat zekerder van jezelf wordt en steviger sta kan je dit wel aan gaan passen en je grens opzoeken.
Zorg dat je sluitersnelheid minimaal de lengte van je brandpuntafstand behelst. Dus zorg in het begin dat je minimaal 1/200 sec als grens houdt.
Moet goed gaan!

Veel plezier hè!

zilverjodide

Bericht door zilverjodide » vr 13 jan 2017, 15:45

Het geschetste probleem komt mij bekend voor .
Het probleem van mijn 18-200 3.5-5.6 G ED Nikon lens is, dat hij in vergelijking met b.v. de standaard lens 18-55 3.5- 5.6 G2 ED minder scherp is bij alle !! brandpuntsafstanden.
En ik houd mij daarbij altijd aan de regel dat de brandpunts afstand en sluitersnelheid met elkaar minstens moeten matchen.
In mijn beleving heb ik een slecht exemplaar getroffen als ik de kommentaren lees van andere gebruikers.
Misschien een slechte serie van Nikon??

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 14 jan 2017, 00:59

Zonder een foto te zien blijft het allemaal gissen...

pvdv_fotografie

Bericht door pvdv_fotografie » di 17 jan 2017, 18:13

Inderdaad,

Doe even wat Reinoud zegt en upload een volledige foto. Als het even kan met niet te gek veel er op.

Dan kunnen we kijken met wat er op het beeld gebeurd.
Een onjuiste scherpstelling komt voor maar blijft een zeldzaam iets. Ze worden allemaal getest.
Andere vraag. Heb je hem uit de reguliere fotovakhandel? Dan kan je altijd terug naar de winkel. Een echte fotograaf laat je niet staan.

Groet,

Paul

pvdv_fotografie

Bericht door pvdv_fotografie » di 17 jan 2017, 18:19

Ik zal je nog een idee aan de hand doen. Dan kan je zelf redelijk inschatten of het fout zit.
Als je een printer hebt ga dan eens bij Google afbeelding op zoek naar een testbeeld van de TV en print die uit. Hoeft natuurlijk niet groot. Dan kost het iets minder inkt. Stel eens scherp vanaf statief en druk af met de afstandsbediening/timer. Het beste is de afstandsbediening want die geeft ook nog een opdracht tot scherpstellen mee. Alle randjes moeten nu scherp zijn.

Casanova56

Bericht door Casanova56 » di 21 mar 2017, 19:07

Helaas jammer dat je hier geen foto kan plaatsen.
Je heb een pracht van een Nikon D7200 body, die vraag dan dus ook het betere glaswerk, objectieven.
Nu kom het, je gebruikt een objectief met 10x zoom.
Sorry, waarom heb je geen 2 of 3 objectieven gekocht die ook mekaar een beetje overlappen?
Dan zou het mogelijk zijn, dat je dit probleem niet had gekregen.
Een tip van mij dan: Laat je oog eens vallen op de objectieven van Sigma in de ART serie, die kosten dan wel wat, maar heb je ook wel wat, probeer dan ook aan een Nikon 80-200mm f/2.8D Draaizoom te komen.
Ik heb zelf 2x de Nikon body D7100, Sigma 18-35mm DC HSM ART, de Sigma 50-100mm DC HSM ART en ook de Nikon 80-200mmf/2.8D.
Uiteraard kan het ook aan je objectief liggen, dan heb je last van Front/Back focus.

perez

Bericht door perez » di 04 apr 2017, 16:18

Koop ten alle tijden eigen merk objectieven van Nikon. Ze zijn duurder maar stukken sneller en beter !!

Plaats reactie