teleconverter en spiegellens

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Fon
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

teleconverter en spiegellens

Bericht door Fon » vr 20 apr 2018, 13:06

Beste mensen,

Ik overweeg een spiegellens aan te schaffen (500mm/f8) Ik heb ook een teleconverter 1.4. Kan ik die ook met die spiegellens gebruiken? (Als de autofocus dan niet meer werkt, vind ik niet zo'n probleem)

duynduyn
Contacteer:

Re: teleconverter en spiegellens

Bericht door duynduyn » za 21 apr 2018, 12:49

Hallo Fon,

Naar mijn weten heeft een spiegelobjectief sowieso geen autofocus.
Verwacht niet te veel van zo'n spiegelobjectief, diafragmeren gaat bij sommige modellen door middel
van insteek-diafragma ringen, bij de meeste (huidige) modellen is het vast.
Onscherpte (bokeh) toont zich als een soort donut, google maar eens op "bokeh spiegelobjectief" ,
je moet er van houden.

In combinatie met je teleconverter wordt je 500mm dan 700mm, maar je diafragma wordt dan f12,
wat inhoudt dat je beeld ook veel donkerder wordt en scherpstellen bijzonder lastig wordt.

Een statief lijkt mij met deze combinatie een must !
(nog meer sjouwen :D )

gr
Jan

Fon
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door Fon » di 24 apr 2018, 13:29

Dank voor het antwoord en idd autofocus kan niet. Statief is bijna onmisbaar net als remote want lange sluitertijden. Zal ook wel niet zo vask een leeuw tegenkomen, maar in geval dat is een beetje afstand kunnen bewaren toch wel fijn😀

Matt

Bericht door Matt » wo 02 mei 2018, 15:36

Er bestaat overigens wel een spiegellens met autofocus: de Sony/Minolta AF 500mm F8 Reflex.

Deze is voor Sony/Minolta A-mount camera's of met adapter op Sony E-mount camera's.

Een spiegellens is iets waar je mee om moet leren gaan. De brandpuntsafstand is groot, maar het gewicht van de lens is niet zo groot, dus het is lastig stil te houden.

Zelf stel ik, als het licht het toelaat, de camera in op minimaal 1/800 sec als ik uit de hand fotografeer met de 500mm spiegellens.

Ook voor een spiegellens geldt: kwaliteit kost geld. Een lens van 100 euro kan geen super kwaliteit opleveren.

Fon

Bericht door Fon » wo 02 mei 2018, 18:22

Goed om te weten. Heb een sony alpha dus dat gaat wel passen. En voor mij is gebruik van statief en remote sowieso al ingecalculeerd. Moet wel het onderwerp meewerken en stilzitten. :>)

Matt

Bericht door Matt » zo 06 mei 2018, 21:08

Foto's die ik gemakkt heb met de Minolta versie (de Minolta AF 50mm F8 Reflex) vind je hier:

https://www.flickr.com/photos/58191568@ ... 8940049675

De Sony versie is identiek aan de Minolta versie; er staat alleen Sony op.

Fon

Bericht door Fon » zo 06 mei 2018, 23:33

Mooi! Ik weet natuurlijk wel dat het gebruik van deze lens geen garantie is voor zulke foto's, maar de potentie is er in elk geval duidelijk wel . En daar gaat het om!.

Plaats reactie