cropfactor

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
BENPIX
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: cropfactor

Bericht door BENPIX » wo 21 mar 2012, 08:21

Kees Jurgens heeft inderdaad gelijk ivm de cropfactor, 100 mm blijft 100mm de uitsnede van het beeld word kleiner.het onderwerp de vogel in het voorbeeld blijft even groot.
B DE COCK

Ytos
Contacteer:

Bericht door Ytos » vr 23 mar 2012, 08:22

De vogel blijft IRL wel even groot, maar druk het blauw- en roodomrande gebied maar beide af op 10x15cm. Dan wordt die vogel toch groter op de foto met het roodomrande gebied?

Om het makkelijk te maken, rekenen we brandpuntafstanden om. Maar eigenlijk maken we het onszelf daarmee alleen maar moeilijker. In praktijk blijft 100mm inderdaad 100mm. Maar zoals Reinoud ook al zegt, wordt de beeldhoek kleiner bij gebruik van die 100mm op een cropsensor, vergeleken met die 100mm op een FF-sensor. De verhouding van de diagonalen van die twee sensoren wordt de cropfactor genoemd. Die factor kun je gebruiken om de brandpuntafstand om te rekenen. Uitgaande van Canon is die factor 1,6 (in een enkel geval 1,3). Dat betekent dat je 100mm op een 1,6 cropsensor zich gedraagt als een 160mm op FF-sensor. Anders gezegd: de beeldhoek van de 100mm op een 1,6 cropsensor is gelijk aan de 160mm op een FF-sensor. Daaruit concludeer ik dat je de cropfactor dus mee moet nemen, als je de vuistregel 1/brandpuntafstand als sluitertijd wilt hanteren.
Ytos digitale fotografie :: Modelfotografie :: PartyPics :: Workshops

Like us @facebook!

martinnauta
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door martinnauta » wo 12 sep 2012, 11:37

Sommige onderwerpen zullen altijd aanleiding geven tot uitputtende beschouwingen, echter: de praktijk leert ons dat het verschil tussen de leerling en de meester heel klein is en de geschiedenis zich voortdurend herhaalt. Ik blijf lekker crop-factor schieten en weet dat ik gerelateerd aan de 35mm standaard vrijwel altijd een uitsnede schiet van die standaard en er dus een vergroting plaatsvindt omdat ik het onderwerp naar me toehaal. Dat ervaar ik als een gratis teletoegift. Momenteel verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik een tweedehands 5D MkII ga kopen want die worden massaal gedumpt in verband met het nieuwe kanon, de MkIII (voor mij onbetaalbaar helaas).
Het voordeel van FF zal ik als een weldaad beschouwen, geen cropfactor meer (hoop ik)

Rest mij eenieder hartelijk te danken voor de wijsgerige en technische invalshoeken, ik heb er in ieder geval een hoop van opgestoken.

Met vriendelijke groeten,
Martin Nauta

Plaats reactie