Foto's bewerken en opslaan

Deel hier je tips voor het werken met Photoshop of stel vragen over hoe je bepaalde bewerkingen uit kunt voeren.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
ChandLy
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Foto's bewerken en opslaan

Bericht door ChandLy » za 26 jan 2013, 14:37

Hallo, een vraagje over het opslaan van foto's in een zo groot mogelijk JPG bestand. Ik neem foto's in RAW en JPG. De JPG foto's wil ik nog wel eens nabewerken in PSE 10 en PSP X5. Maar na elke bewerking wordt het fotobestand kleiner en ik wil de foto's juist in een zo groot mogelijk bestand wegschrijven. De foto is in het begin ca. 3,5 Mb, na het bewerken nog maar 1.5 Mb. Hoe kan ik dit nu het beste voorkomen.....
Zeer benieuwd of hier iemand raad mee weet! Bij voorb. dank,
Groet Charl

Jack
Contacteer:

Re: Foto's bewerken en opslaan

Bericht door Jack » di 29 jan 2013, 14:19

Heb je niet een niveau van compressie ingeschakeld (bijvoorbeeld opslaan met een compressie van 40 of 50%)?

Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af waarom je in RAW + JPG schiet en de JPG bewerkt (en niet het RAW bestand). Wat doe je dan met het RAW bestand? Wanneer je een programma zoals Lightroom gebruikt kun je met één druk op de knop je foto resetten (RAW of JPG maakt niets uit) naar het moment dat je hem importeerde in Lightroom, ongeacht hoe vaak de foto bewerkt is. Dit kan als ik me niet vergis ook met PSE (van PSP weet ik het niet.) Je hebt dus geen RAW bestand als back up nodig want het is in Lightroom en andere programma's altijd te resetten. Je kan natuurlijk op een andere lokatie altijd een back up maken (van zowel een onbewerkt als ook van een bewerkt bestand).
Wellicht wat meer uitleg dan de vraag. Hoe dan ook hoop ik dat je wat aan het antwoord hebt gehad.

Groet,
Jack

ChandLy
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door ChandLy » do 31 jan 2013, 17:00

Jack, bedankt voor je uitleg. Ik fotografeer in Raw en JPG omdat ik het bewerken van een Raw foto best lastig vind. In beide fotoprogramma's PSP X5 en PSE 10, waar ik mee werk gaat het me niet lekker af, ik krijg de foto's niet zoals ik ze wil. Maak ik nu de foto van mijn leven (de kans is klein, maar je weet het maar nooit) dan heb ik in ieder geval de onbewerkte opname. Wat ik niet meer nodig heb, verwijder ik! Ik bewerk nu mijn foto in een ander bestand en na het bewerken sla ik het via PSE 10 op in een JPG bestand en dan is mijn foto ca. 5 Mb. Jouw eerste antwoord: Heb je niet een niveau van compressie ingeschakeld (bijvoorbeeld opslaan met een compressie van 40 of 50%)?, Ik ou niet weten waar ik dat in PSP of PSE zou moeten vinden??? In iedergeval, mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag!
Groet Charl

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » di 05 feb 2013, 09:22

Wellicht goed om eens met Lightroom te gaan spelen, Charl.
Daarmee is het erg eenvoudig om je RAW bestanden te bewerken en verlies je ook geen beeldkwaliteit.

Bij het opslaan in Jpeg in PSE en PSP zou er de vraag moeten zijn op welke kwaliteit je deze wilt opslaan. Die zou je dan altijd naar de hoogste kwaliteit moeten kunnen schuiven (100% of ook wel '12'). Ik heb de betreffende programma's niet bij de hand hier, dus ik kan het even niet voor je checken hoe het precies gaat.

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

ChandLy

Bericht door ChandLy » di 05 feb 2013, 13:37

Bedankt voor de info Elja, ooit koop ik het misschien nog wel eens het progr. Lightroom, maar nu doe ik alles met PSP X5 en PSE 10 en kan daar dan ook alles mee v.w.b de fotobewerking, alleen was het probleem om een JPG foto bestand in een zo'n groot mogelijk bestand weg te schrijven met zo min mogelijk compressie.......Maar in ieder geval dank voor het meedenken!!
Groet Charl

Plaats reactie