Nieuwe Fullframe camera of nieuwe lens?

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
maatjesfotografie

Nieuwe Fullframe camera of nieuwe lens?

Bericht door maatjesfotografie » do 25 sep 2014, 18:55

Goedendag,

Ik heb even een vraag. Ik fotografeer nu al enige tijd. En dan met een Canon 600D. Dit is mijn eerste SDLR.
Ik heb hierbij de standaard kitlens 18-55mm, een zoomlens 70-200 mm en een vaste brandpuntlens 85mm. Allemaal van Canon, maar geen L lenzen.

Omdat fotografie niet meer alleen een hobby voor mij is, maar ik nu ook (semi) proffesioneel bezig ben en mijn doel is om uiteindelijk helemaal prof te worden, wil ik graag nieuwe apparatuur aanschaffen.

Probleem is alleen dat ik niet de financien heb om zowel een nieuwe camera, als lens te kopen. Ik moet dus kiezen....of nieuwe camera of nieuwe lens.

Het meeste wat ik fotografeer is portret, fashion, glamour.

Als ik een lens zou kopen, dan zou mijn voor keur uitgaan, naar de volgende 2 opties:

- Canon EF 70-200mm F/2.8 L
- Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM Bulk

Wanneer ik een camera zou kopen, dan gaat mijn voorkeur uit naar de Fullframe Canon Mark3.

Nu weet ik niet wat verstandiger is.

Koop ik een nieuwe camera en dus een fullframe wat mij erg aanspreek en gebruik ik dan mijn oude lenzen? En passen mijn oude lenzen uberhaupt wel op de mark3?

Of koop ik een nieuwe lens, waarmee ik scherpere portret, fashion en glamour foto's mee kan maken en behoud ik mijn oude Canon 600D camera? En werken die L serie lenzen wel goed op een Canon 600D camera.

Wat kunnen jullie mij adviseren?

Groetjes,
Miranda

Albert de Ruiter

Re: Nieuwe Fullframe camera of nieuwe lens?

Bericht door Albert de Ruiter » di 30 sep 2014, 12:54

Hoi Miranda,

Met het soort fotografie dat je beoefent heeft fullframe zeker meerwaarde, maar de snelheid van de dure camera's zal vooral bij sportfotografie handig zijn.

Ik heb zelf een 'middenklasse' Olympus (E-520) en hoewel de standaard kitlens van Olympus al vrij behoorlijk is, zag ik dat de foto's zichtbaar beter werden na het investeren in goede objectieven (12-60 1:2.8-4 en 50-200 1:2.8-3.5, beide snelle en lichtsterke lenzen). Dus met nieuwe goede lenzen zal je denk ik meer effect hebben dan een nieuwe fullframe camera met de kitlens (ik ben geen Canon expert en weet niet of de andere objectieven die je hebt al (erg) goed zijn). Ik wilde dus nadien pas investeren in een betere body (mijn frustratie is nu alleen dat Olympus die voor de mijn objectieven niet meer maakt :( , met een adapter zou het nog wel kunnen...)

Je zou misschien voor het 24-105 objectief nog een lichtsterker exemplaar kunnen overwegen waar je met jouw type fotografie voordeel bij zou hebben, bijvoorbeeld de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, maar dan moet je alleen wel eerst de loterij winnen, want als je de prijs ziet... :shock:

Groetjes,
Albert
Laatst gewijzigd door Albert de Ruiter op wo 01 okt 2014, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » di 30 sep 2014, 19:53

Hallo Miranda,

Bij overstap van de 600D naar de 5DMkIII kan je in ieder geval je EF-objectieven
blijven gebruiken, de 18-55mm is een EF-S objectief en alleen op de APS-C camera's
van Canon.
Iets waar je ook rekening mee moet houden, is dat de 5DMkIII beduidend zwaarder
( 950 gram tov 570 gram) en groter is dan je huidige 600D.
De prijs van de 5DMkIII is neem ik aan een bekend gegeven (rond de € 2700 ).
Zoals Albert de Ruiter ook al aangeeft, is de aanschaf van betere/lichtsterkere lenzen
zeer zeker geen verkeerde gedachte.

En wat je ook zou kunnen overwegen is de aanschaf van bijvoorbeeld een 60D, 70D of
7D, dan heb je ook wat ruimte voor een eventuele mooi objectief en . . . je kan de
18-55mm ook blijven gebruiken.

groeten,

Jan

ruut

Bericht door ruut » di 30 sep 2014, 22:16

ik kan heel kort er over zijn excuseer mijn lompheid, aanschaf fuji X bv xe1 compact system camera ofwel csc. met 18-55mm klein licht, 1 vd beste lenzen...lees reviews schaf aan je zult verbaasd zijn.En over een 2 jr raak je de dslr niet meer kwijt csc is de toekomst. Ik heb mn 5d en 3 prime lenzen verkocht. Nooit spijt gehad.
een uitzondering sportfotografie canon/nikon... het bijt elkaar niet... audi/bmw . laat je niet in de war brengen. Misschien ben je dat nu wel... vr groet ruud

maatjesfotografie

Bericht door maatjesfotografie » vr 03 okt 2014, 10:35

Hoi Allen,

Bedankt voor de reacties.

Wat ik zo lees, kan ik beter eerst een nieuwe lens kopen en later pas een andere camera.

De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM is een optie die ik ook nog zag inderdaad. Lijkt mij ook echt een mooie lens. :)

De Mark 3 heb ik nog niet in de handen gehad, ik had alleen gekeken naar de specificaties en die spraken mij wel aan. Natuurlijk is het inderdaad belangrijker dat de camera goed in de handen ligt. Misschien dat ik voor een camera uiteindelijk ook wel een kleinere fullframe nodig heb, dan de Mark 3.

Ik ben nu eerst nog bezig om een deel van mijn apparatuur (wat ik niet meer gebruik) te verkopen, zodat ik extra geld heb voor een nieuwe lens. Denk dat een nieuwe lens inderdaad wel beter is, dan eerst een nieuwe camera.

Hopelijk kan ik snel een nieuwe lens kopen.

Bedankt voor de tips.

Groetjes,
Miranda

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » vr 03 okt 2014, 15:58

6D is ook een optie, kleiner (lichter) en goedkoper als de 5DMkIII,
en moet ook een goede camera zijn !

Na een nieuwe betere lens natuurlijk :D

Albert de Ruiter

Bericht door Albert de Ruiter » di 07 okt 2014, 10:27

Graag gedaan en succes met de verkoop en keuzes!
Groetjes,
Albert

ellant

Bericht door ellant » di 14 okt 2014, 13:01

De 6D is een prima optie. Ik werk er nu bijna twee jaar mee en super tevreden!

phd

Bericht door phd » za 05 mei 2018, 06:09

Of stap over naar Sony full frame en gebruik een adapter om al je Canon lenzen te blijven gebruiken op je Sony.

Wolves fotografie
Contacteer:

Bericht door Wolves fotografie » di 08 mei 2018, 11:41

Overstappen zou ik afraden. Canon is een prima merk en werken met adapters is niet ideaal.

Als eerste valt het mij op dat je het over de fullframe Mark III hebt. Dit is geen camera maar een aanduiding voor een 3e genaratie van een fullframe camera. Dat zou dus de 5D kunnen zijn, de 1D of de 1Ds. Alle drie fullframe en alle drie is er een 3e generatie van gemaakt.

Net als Jan ga ik er vanuit dat je de 5D Mark III bedoelt. Dit is een hele fijne camera en absoluut een grote vooruitgang op je huidige camera. Je zult de voordelen vooral merken op detail weergave (FF versus crop), bedieningsgemak (als je eenmaal gewend bent, dan is de 5D gewoon makkelijker/sneller te bedienen door o.a. het joystickje aan de achterkant), veel meer scherpstelpunten (en dat is echt ideaal) en betere ISO prestaties.

Qua lenzen zul je echter ook merken dat je er goed op vooruit gaat als je voor L-lenzen kiest. De 70-200 2.8 zou ik als je de meer prijs kunt betalen wel met IS nemen, dat is echt wel prettig. De 24-70 2.8 sluit hier mooi op aan. Daar zou ik wel de Mark II versie van kiezen, de 1e variant is duidelijk minder dan zijn opvolger.

Wanneer je echt professioneel aan de slag gaat, dan is goede apparatuur een 1e vereiste (tenminste... na genoeg kennis en feeling met het vak :P). Dus eigenlijk wil je dan gewoon en goede lenzen en een goede body. Een oplossing wanneer je je bedrijfsinvestering toch niet te groot wil maken, is tweedehands je spullen kopen. Vooral voor de lenzen hoeft dit geen probleem te zijn. Op mijn website heb ik de o.a. een blog staan over hou je veilig een tweedehands lens kunt kopen: http://komfotograferen.nl/tweedehands-lenzen/. Echter is het nadeel dat je tweedehands geen BTW aftrek hebt (tenminste vaak niet), wat je wel hebt als je professioneel werkt en bij een winkel nieuw koopt...
Fotografie is de kunst van het kijken.

www.wolves-fotografie.nl voor al uw foto-opdrachten.
www.komfotograferen.nl voor cursussen, workshops en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking.

Plaats reactie