verandering van objectief

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Plaats reactie
Schoutje

verandering van objectief

Bericht door Schoutje » vr 28 jul 2017, 20:55

Heren, dames,

Ik heb een Nikon D3200 en ben een beetje freak met soort bij soort en heb dan ook een Nikon objectief 18-105 en een objectief 70-300 beide Nikon.
Nou ben ik meer een natuur- dan een mensen fotograaf denk ik (ik vind met model lastig om verschillende redenen) en volgend jaar wil ik naar Afrika.
Afgelopen weekend ben ik in de Oostvaardersplassen geweest en denk dat ik de beperkingen van mijn 70-300 heb gezien (bijgevoegde foto's zijn uitsnedes en met programma vergroot).

Nu heb ik het idee om mijn Nikon 70-300 te vervangen door een Tamron 150-600 maar vindt het veel geld.
Wie heeft ervaring met deze Tamron (en wow zou geweldig zijn als je ook de ervaring met de Nikon hebt) en kan mij de do's en donts vertellen?

Voorbeelden afgelopen weekend

Afbeelding

egerards

Re: verandering van objectief

Bericht door egerards » di 01 aug 2017, 12:39

Wat ervaring met de objectieven betreft, is het bij mij andersom: ik heb de Nikon 70-300mm (VR) enige tijd gebruikt, maar heb geen ervaring met de Tamron. De Nikon 70-300mm leverde bij mij prachtige haarscherpe plaatjes op, dus over de kwaliteit had ik niets te klagen.
Het toevoegen van je afbeeldingen is denk ik niet goed gegaan, want ik kan niets zien. Ik ben dan ook benieuwd in welke zin je de Nikon 70-300mm te beperkt vindt. Mogelijk issues door te lange sluitertijden e/o (te veel) beweging van het onderwerp?
Mocht je de 300mm te beperkt vinden, dan haal je natuurlijk wel veel meer zoom-bereik in huis door de Tamron aan te schaffen, maar bedenk ook dat je 1,2 kg meer lens moet meesjouwen...

Je@nLuc

Bericht door Je@nLuc » di 08 aug 2017, 13:00

Ik zou zeggen effkens doorsparen en voor de Sigma 150-600 S-versie gaan. Een vriend van me heeft deze en heeft mooie resultaten. Suk6

Ben1250

Bericht door Ben1250 » vr 08 sep 2017, 10:59

Ik begrijp je instelling en vraag.
Mijn eerste SLR camera heb ik gekocht in 1972 en heb daarbij heilig gezworen dat ik daar alleen maar natuur mee ging fotograferen en geen mensen. Die belofte aan mezelf heb ik weliswaar niet waargemaakt maar de natuurfotografie is voor mij tot op de dag van vandaag nog steeds nr. 1. En dat deed ik tot een paar weken geleden nog altijd met mijn oude 500mm vintage teleobjectief, die dat met een simpele adapter nog altijd prima doet op mijn Canon EOS 450 en 700D.
Ook ik vond de prijs van een Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD en al zijn soortgenoten echt te hoog maar heb hem een paar weken geleden toch gehaald. Wat een geweldige lens is het. De reeën lopen nu zo mijn camera in. De stap van 500 naar 600mm scheelt voor mij echt nog weer een slok op de borrel. Daarom begrijp ik je wens om van 300 naar 600mm te gaan dan ook heel goed. Hij stelt razendsnel en super stil scherp. De beelden zijn prachtig. Ik ben er tot noch toe super blij mee. Heeft dat ding dan geen nadelen. Ja hij weegt wel 2 kg. Onderschat dat gewicht niet. Ga maar eens een eindje lopen met je camera en hang daar dan voor het idee ook nog maar eens een petfles met 2ltr water aan. Dan krijg je een idee van het gewicht en omvang. Een van mijn overwegingen voor Tamron i.p.v. Sigma was dan ook dat de Sigma nog weer 25% zwaarder is. En ik heb zo veel mogelijk foto's opgezocht van beiden en vond dan de kleuren van de Tamron doorgaans net iets briljanter dan de Sigma. Dan worden er nu van beide merken nog 2 versies aangeboden eentje van rond de €1000 en een van rond de €1500 Bij de Sigma gaat het dan om de Contemporary en de Sports en bij Tamron is het de eerste (uitlopende) versie die nu voor rond de €1000 in de aanbieding is en de nieuwe G2 (2e generatie) die de helft meer kost. Ik heb gekozen voor de eerste generatie en zag ook niet de meerwaarde voor een meerprijs van nog weer eens de helft er bij leggen. Ook heb ik nog gekeken naar gebruikt op bijvoorbeeld marktplaats maar het verschil met nieuw was niet interessant. Daarbij moet je denken dat een objectief bij iedere keer in en uitzomen lucht hapt van buiten en die lucht ook onvermijdelijk langzaam maar zeker een aanslag op het glaswerk daar binnen achterlaat. Dat merk je vaak niet eerder dan dat je ze na verloop van jaren eens een keer los haalt (of laat halen) om daar binnen ook de ramen eens een keer goed te lappen. Iets wat ik met mijn vintage objectieven wel eens heb gedaan. Verder levert Tamrom er evenals Sigma standaard een zonnekap bij. Daar is in de gebruikersstand niks mis mee en klikt hij er prima op maar als je het totale objectief wilt inkorten en deze er andersom op wilt doen dan vind ik het een vaag ding en is het blindelings wat langer mikken totdat hij er mooi op zit. En de eerste Tamron versie heeft een knop waarmee je de zoom alleen maar in de kortste 150mm stand kunt fixeren. De duurdere versies hebben dat in elke stand beter geregeld. Ik sta ook op zoom en de laatste paar reeën foto's zijn van de Tamrom. Dus oordeel zef maar. (De vignettering komt niet van het objectief maar is achteraf bewust toegevoegd.)
Succes met je keuze en laat maar eens horen wat je hebt gekozen en hoe het bevalt.

Plaats reactie