Wie weet raad

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Arthur
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Wie weet raad

Bericht door Arthur » ma 20 sep 2010, 23:13

Ik heb voornemens om binnenkort een andere digitale camera aan te schaffen en sta in 2 strijd wat nu een verantwoorde keuze is.

Het budget zal uitkomen tussen de 1000 - 1300 euro, ik zoek een handzame camera met verwisselbare lenzen die eigenlijk niet de omvang heeft van een spiegelreflexcamera, maar hij hoeft niet echt in m'n binnenzak te passen.

Wat ik op oog hebt is de Sony Nex 5 ik vind dit een mooie handzame camera waarvan ik wel gelezen hebt dat het verandering van instellingen in het menu niet zo snel gaat als bij een spiegelreflexcamera
Waarom de Nex 5 en niet de Nex 3 (toch even wat duurder) is dat deze wat beter aanvoelt, het gaat mij niet om de Full HD functie om te filmen. Wat mogelijk nog een nadeel kan zijn is dat er niet ge- remote geflits kan worden (of ik dat in de toekomst zal gebruiken weet ik nog niet).
Wat wil ik fotograferen, dat is heel divers: actie, macro, landschap/architectuur geen bepaalde voorkeur.

Wie van de forum leden kan mij nog meer voor/tegens opnemen om de Sony Nex wel of niet te nemen om een goede keuze te kunnen maken?

DavidH
Contacteer:

Re: Wie weet raad

Bericht door DavidH » di 21 sep 2010, 17:34

Arthur schreef:ik zoek een handzame camera met verwisselbare lenzen die eigenlijk niet de omvang heeft van een spiegelreflexcamera, maar hij hoeft niet echt in m'n binnenzak te passen.
Volgens mij is je keus al gemaakt, of zijn er nog andere merken die deze optie hebben?
Canon 50D | Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF | Canon 55-250mm f/4-5.6 IS | Canon Speedlight 430ex II
Flickr

Eric
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door Eric » di 21 sep 2010, 20:14

Je hebt het nu over de eigenschappen van de camera zelf, de body dus. Wellicht het overwegen waard om ook te kijken naar de op dit moment beschikbare objectieven en bieden zij een prijs / kwaliteit verhouding die bij jouw ambities en budget passen?

Actie zou bijv. een lichtgevoelige lens vragen als je het budget hebt.

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » di 21 sep 2010, 20:17

Tegenwoordig zijn veel p&s camera's (al ligt de nex tussen dSLR en p&s in) zeer behoorlijk van kwaliteit. Je moet echter geen dSLR-eigenschappen verwachten. Van wat ik over dit soort camera's heb gelezen is dat het leuk is om lenzen te kun nen verwisselen, maar dat de kwaliteit (was wel te verwachten natuurlijk) totaal niet met een dSLR kan worden vergeleken.

De vraag is dus: wil je kwaliteit of een camera die gemakkelijk ergens kan wegstoppen?

Arthur

Bericht door Arthur » di 21 sep 2010, 21:34

DavidH schreef:
Arthur schreef:ik zoek een handzame camera met verwisselbare lenzen die eigenlijk niet de omvang heeft van een spiegelreflexcamera, maar hij hoeft niet echt in m'n binnenzak te passen.
Volgens mij is je keus al gemaakt, of zijn er nog andere merken die deze optie hebben?
Nee nog niet helemaal vandaar mijn twijfel. Wat betreft een handzame digitale camera, ja daar staat mijn keuze denk wel vast. In dit sigment kan je kiezen tussen de Olympus Pen, Panasonic Lumix en de Sony Nex. De reviews en test gelezen te hebben van deze 3 camera's heeft mij doen besluiten dat de Olympus en Panasonic afvallen.

Mijn vraag is denk ik ook best wel lastig, niet veel mensen zullen denk ik een spiegelreflex en een compact camera naast elkaar hebben liggen.

DavidH
Contacteer:

Bericht door DavidH » di 21 sep 2010, 21:39

Ik denk dat de opmerking van Libeco wel heel terecht is.
libeco schreef:De vraag is dus: wil je kwaliteit of een camera die gemakkelijk ergens kan wegstoppen?
Tegenwoordig zijn er al hele goede P&S camera's.
Daarentegen beginnen de dSLR's ook wel wat handzamer te worden.
Feit blijft dat een dSLR minder makkelijk in je binnenzak past.
Maar de door jou voorgestelde Sony NEX met lens, past volgens mij ook niet eenvoudig in je binnenzak... :?
Canon 50D | Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF | Canon 55-250mm f/4-5.6 IS | Canon Speedlight 430ex II
Flickr

Arthur

Bericht door Arthur » di 21 sep 2010, 21:56

Eric schreef:Je hebt het nu over de eigenschappen van de camera zelf, de body dus. Wellicht het overwegen waard om ook te kijken naar de op dit moment beschikbare objectieven en bieden zij een prijs / kwaliteit verhouding die bij jouw ambities en budget passen?

Actie zou bijv. een lichtgevoelige lens vragen als je het budget hebt.
De Sony Nex wordt niet als body geleverd, er zit dus al een lens bij naar keuze. W.b.t. de lensen van Sony de alfa lensen van Sony en Carl Zeiss zijn toepasbaar op de Nex welliswaar met adapter, nadeel is wel dat de auto zoom van de lens komt te vervallen.

Ik moet zeggen dat op het gebied van lenzen ik dus veel te weing weet om e.v.t een verantwoorde keuze te maken.

Arthur

Bericht door Arthur » di 21 sep 2010, 22:13

libeco schreef:Tegenwoordig zijn veel p&s camera's (al ligt de nex tussen dSLR en p&s in) zeer behoorlijk van kwaliteit. Je moet echter geen dSLR-eigenschappen verwachten. Van wat ik over dit soort camera's heb gelezen is dat het leuk is om lenzen te kun nen verwisselen, maar dat de kwaliteit (was wel te verwachten natuurlijk) totaal niet met een dSLR kan worden vergeleken.

De vraag is dus: wil je kwaliteit of een camera die gemakkelijk ergens kan wegstoppen?
Voor het budget wat ik voor ogen hebt ( dit is dus niet alleen de camera maar ook 2 lenzen) wil ik wel kwaliteit, de investering is vandien aard dat ik zeker niet na een aantal jaren voor iets anders zal/wil kiezen.

Waar ik wel benieuwd naar ben is het kwaliteits verschil met een dSLR want hier heb ik (nog) geen info overgevonden. Het zegt niet alles maar de beeldsensor van de Nex schijnt dezelfde te zijn die ook gebruikt wordt in de spiegelreflex.

Arthur

Bericht door Arthur » di 21 sep 2010, 22:28

Feit blijft dat een dSLR minder makkelijk in je binnenzak past.
Maar de door jou voorgestelde Sony NEX met lens, past volgens mij ook niet eenvoudig in je binnenzak... :?[/quote]

Het in m'n binnenzak passen is niet echt een must, en met de pancake lens gaat het misschien net. Maar wat mij een beetje weerhoud ( alhoewel gaande weg deze discussie het wel steeds minder bezwarend lijkt te worden) is
om op pad te gaan met een soort van koffer of rugzak om alles in te stoppen. Misschien is dat een trauma wat ik als kind heb overgehouden als ik met m'n Pa de sportvelden bezocht.

DavidH
Contacteer:

Bericht door DavidH » wo 22 sep 2010, 18:01

Arthur schreef: Misschien is dat een trauma wat ik als kind heb overgehouden als ik met m'n Pa de sportvelden bezocht.
:lol: :lol: dat zou natuurlijk zeker kunnen!

Als je van te voren een doel hebt met fotograferen en je jezelf beperkt door het meenemen van alleen die spullen die je denk nodig te hebben, hoef je niets onnodig mee te zeulen (past het met een 18-55 lens nog in een kleine cameratas)
Het verplicht je ook tot anders denken met fotograferen.
Uitbreidingen kunnen met een dSLR ook gemakkelijker, denk ik. :)
Flickr

Plaats reactie